Träffa Sveriges muslimska Fredsagenter på Bokmässan i Göteborg

- Under bokmässan finns fem nykorade svenska muslimska Fredsagenter på plats för att sprida bilden av islam som en fredlig religion och berika den svenska fredsrörelsen med en islamisk fredskultur. De muslimska Fredsagenterna ska motverka både islamofobi och västfobi. Den 27-30 september finns de på plats vid Internationella torget på Bokmässan i Göteborg med sin monter som de delar med Kristna Fredsrörelsen. Internationella torget hittar ni i H-hallen, en trappa upp. Där kommer musiker Ashar Kahn att på söndag den 30 september klockan 16.40-17.00 att framföra sina egna specialskrivna verk framtagna för projektet Fredsagenterna. Fredsagenterna är svenska muslimer i åldrarna 16-25 år med goda kunskaper om islam, det svenska samhället och fredsrörelser. – Unga svenska muslimer känner sig ofta vilsna i Sverige. Deras religion ifrågasätts och de behöver redskap för att fördjupa sig i kopplingen mellan islam, fred och mänskliga rättigheter, säger Yasin Ahmed från Sensus studieförbund och projektledare för ”Att främja islamisk fredskultur”. Som Fredsagent får de redskap att kommunicera och en plattform att möta människor; muslimer, ateister, kristna och andra. Fredsagenterna är ett samverkansprojekt mellan studieförbunden Sensus och Ibn Rushd. Det finns nu 25 utbildade Fredsagenter i hela landet mellan Luleå och Malmö. De är utbildade för att komma och informera om islamisk fredskultur på skolor, organisationer, myndigheter och företag. Ni kommer att möta följande Fredsagenter på bokmässan: Hesaneh Fazlhashemi, 18 år, studerar i Umeå Syvid Wahid Alawi, 26 år, studerar Mellanösternkunskap i Göteborg Zaher Ashiq, 23 år, studerar till master i IT manegement Shaima Vana Muhammad, 19 år, studerar sociologi i Göteborg Yamour Savran, 20 år, läser internationella relationer i Göteborg För mer information kontakta Yasin Ahmed, projektledare Sensus studieförbund 0730-68 88 40. Läs mer på www.fredsagenterna.se Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se