Vad tycker Luleås unga om samhället vi lever i?

Vad tycker Luleås unga om samhället vi lever i?

Den 7 september anländer projektet Röst!, som är på turné i Norr- och Västerbotten, med sin stora röda låda. Invigningen sker lördag den 8 september på Storgatan i Luleå. Lådan fungerar både som utställningsrum och som mötesplats för unga som vill göra sin röst hörd. Sensus projekt Röst! bjuder in till samtal om makt, demokrati, politik och samhällsstruktur, samarbetsparten Luleå kommun kommer aktivt att hämta in ungas syn på hur Luleå ska se ut 2050.

"Den unga generationen är mer medveten och demokratiskt skolad än någonsin, vi vill lyfta fram deras åsikter om samhällsbygget. Röst! är ett sätt att ta vara om nya idéer och erfarenheter och ger unga möjligheten att vara delaktiga.", säger Helen Hugosson på Sensus.

Finansierad av Allmänna Arvsfonden har ROTproduktion i uppdrag av Sensus pratat med unga sen 2010 om hur dem ser på frågor som rör tiden och samhället vi lever i. Vad är demokrati? Vilka problem finns? Kärnkraft eller vindkraft? Höga eller låga skatter? Ladda ner gratis eller inte?
Svaren dokumenterades i form av filmer, fotografier och en bok, som alla är del av utställningen i lådan.
Denna materialsamling kommer inte bara visas, men även att växa i Luleå. I två veckor bjuder värdarna Markus Johansson och Martin Olsson in till samtal och kreativa möten med musik, graffiti och poesi, mm innan lådan reser vidare till Skellefteå.

För mer information kontakta projektansvarig i Norr- och Västerbotten Helen Hugosson,
070-395 28 98, helen.hugosson@sensus.se.
Röstlådan är öppet kl. 12:30 – 20 på lördag.