Världens största musikfestival

Världens största musikfestival

Sverige står för världens största musikexport per capita. Hur är det möjligt? Jo, i Sverige finns studieförbunden som vuxit fram ur landets folkrörelser. Oscar Olsson startade en gång i tiden den allra första studiecirkeln. Poängen var att ditt eget intresse skulle styra och därför behövdes ingen lärare som stod för all kunskap.

Bildning genom att lära av varandra utifrån den egna fria viljan hjälpte till att utveckla Sverige. Studiecirkeln har gjort att många oavsett kön, etnicitet, funktionsskillnader eller ekonomiska resurser har fått större möjligheter att utöva sin musik. Studiecirklar inom all slags musik bidrar till att Sveriges musikliv frodas.

Världens största musikfestival siktar på flest antal musikframträdanden och flest scener på en och samma festival.

5 – 11 oktober är hela Sverige vårt festivalområde med scener i nästan alla städer

Några citat från människor som berörts av folkbildningen och dess betydelse:

”Under alla mina år i branschen har jag ofta fått frågan om varför det kommer så otroligt många bra band och musiker i från ett såpass litet land som Sverige. Inom många genrer är vi idag världsledande och svaret på frågan kanske, för somliga, inte är så lätt att svara på. För min del är dock svaret väldigt enkelt: Studieförbunden! Utan deras stöd och engagemang skulle många drömmar stanna vid just drömmar.”

Joacim Cans, HammerFall

"Folkbildningen är till för att utjämna utbildningsklyftor. Ge till dem som annars inte får. Därför är det av största vikt att studieförbunden gör just det - med andra ord - ger mer till fler! Det är därför jag älskar folkbildning."

Ida Östensson,grundare Crossing Boarders, Årets folkbildare 2015, initiativtagare till Fatta-rörelsen

”Jag tror att folkbildning kan ha en avgörande betydelse för den svenska musikscenen. Hur mycket bra musik hade vi gått miste om, om möjligheterna till utveckling inte funnits? Både för personer som mig, som haft musiken med sig från uppväxten, men också för personer som inte har en naturlig väg in i det musikaliska landskapet. Musik ska vara lätt att välja, tillgängligt för alla. Folkbildning är en ypperlig kanal som banar väg och underlättar för många nuvarande, och kommande, musiker som vill dela med sig av sitt skapande till omvärlden."

Anna Dalentoft, Sångerska och låtskrivare i We hide you seek, basist i Kaffeflickorna och Syndafloden

”Jag hörde första gången om studiecirkel i slutet på 70-talet när Attentat var nybildat, vi visste och kunde absolut ingenting, och repade på Fryshuset i Fiskhamnen. En kille i bandet vi delade lokal med kom in och faktiskt skrek om hur vi skulle starta cirkel och då gjorde vi det. Sedan dess har det blivit 700 gigs, låtskrivande och massor av album och musikvideos och filmer inspelade med ojämna mellanrum och med olika band för mig. Det hade INTE hänt utan alla dessa cirklar i de olika studieförbund jag varit med i. Fan vet vad jag hade gjort med mitt liv utan musiken…”

Mats Jönsson, sångare i Attentat

För kontakt:

Ambassadörer i Västra Götaland

Ammi Johansson, Sensus, ammi.johansson@sensus.se, 0704-624834

Elin Borgvall-Piel, NBV, elin.borgvall-piel@nbv.se , 0733-838375

www.varldensstorstamusikfestival.se

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.