Den största samlade mätningen av servicenivån i Sverige

Stora regionala skillnader i upplevd servicenivå

Den generella servicenivån fortsätter att öka men det finns stora regionala skillnader!

I ServiceScore® 2022 har vi tittat extra på hur företagens och offentlig sektors prioritet och förmåga att ge service har utvecklats under de senaste tre åren, detta speciellt med tanke på den pandemi som höll världen i sitt grepp under två år och som följdes upp av kriget i Ukraina.

Undersökningen som genomfördes i månadsskiftet oktober/november 2022 och som bygger på drygt 3 000 svar som säkerställer att underlaget är representativt för hela riket.

Utvecklingen har varit positiv under de åren vi genomfört denna mätning!

Tittar vi på en övergripande nivå är det nästan dubbelt så många (24 %) som anger att de upplever att de får bättre service än de som upplever att de fått sämre service (14 %). På samma övergripande nivå är det inga större skillnader mellan män och kvinnor i studien.

Eftersom vi har ett stort antal svarande har vi valt att bryta ner betygen på regional nivå. I resultaten har vi exkluderat de mindre regionerna som har för få respondenter för att resultaten ska vara tillförlitliga.

KOLLEKTIVTRAFIKEN

Förutom att bedöma rikstäckande aktörer i kategorin transporter på land som SJ, MTRX, Flixbus med flera, har man i mätningen bedömt 'kollektivtrafiken där man bor'. Här utser vi ingen vinnare eftersom vissa mindre regioner har för få respondenter.

OBS! Det är inte endast kvalitet och punktlighet som är viktigt. Minst lika viktigt är hur eventuella förseningar eller störningar hanteras. Vilken information får resenärerna, hur snabbt skapas alternativa resmöjligheter och hur kompenseras resenärerna då detta är aktuellt. Sist men inte minst är service ett trevligt bemötande från spärrpersonal, busschaufförer, konduktörer och andra medarbetare som resenärerna möter under sin resa.

Den generella upplevda servicenivån inom denna kategori har förbättrats år för år sedan mätningarna startade 2013. Det som är intressant är att det är mycket stora skillnader mellan de olika regionerna, där Västmanland är en klar vinnare med en stor andel nöjda eller mycket nöjda med den service som kollektivtrafiken uppvisar. På andra plats och en rejäl bit efter Västmanland kommer Östergötland och på tredje plats Kalmar.

Bland de större regionerna klarar sig Skåne och Stockholm bäst på en fjärde respektive femte plats. Västra Götaland som för några år sedan kom sist har förbättrat sig och återfinns nu på trettonde plats.

Längst ner bland regionerna finner vi kollektivtrafiken i Dalarna, Blekinge och Norrbotten.

SJUKVÅRDEN

På ett övergripande plan har den upplevda servicenivån förbättrats år för år. Resultaten visar också en väldigt stor spridning mellan de olika regionerna när det gäller patient bemötandet, men visar också att det finns stora skillnader när det gäller andelen brukare/kunder som anser att de får dåligt eller mycket dåligt bemötande. Resultaten antyder att de mindre regionerna är bättre på patientbemötandet än de större.

I topp finner vi region Halland som nummer ett, region Kalmar som nummer två och region Jönköping som nummer tre. Dessa tre regioner ligger relativt nära varandra i betyg.

I botten finner vi regionerna Örebro som trea från slutet, Blekinge som kommer tvåa från slutet och Norrbotten som ligger på sista plats och en bra bit efter de andra regionerna.

När det gäller de större regionerna ligger de alla längre ner i listan på den undre halvan. Bäst av de större kommer region Västra Götaland, följt av Skåne och efter det kommer region Stockholm.

TANDVÅRDEN

Ett positivt resultat är att den generella servicenivån i denna kategori har förbättrats sedan den första mätningen 2013 till dagens 2022. Resultaten visar även här en stor spridning mellan regionerna och att det finns stora skillnader när det gäller andelen brukare/kunder som anser att de får dåligt eller mycket dåligt bemötande. Även inom tandvården antyder resultatet att de mindre regionerna ger bättre service än de större.

I topp finner vi region Kalmar som nummer ett, region Halland som nummer två och region Jönköping som nummer tre. Dessa tre regioner ligger relativt nära varandra i betyg.

I botten finner vi tre norrländska regioner Västerbotten som trea från slutet, Västernorrland som kommer tvåa från slutet och Norrbotten som ligger på sista plats och en bra bit efter de andra regionerna.

När det gäller de större regionerna ligger de alla längre ner i listan. Bäst kommer region Västra Götaland, följt av Stockholm och efter det kommer region Skåne.

Den 16/11 kl. 09.30 sker den stora prisutdelningen av ServiceScore 2022.

Plats: Live-sändning via Teams och denna länk: https://u.to/sJ9jHA

Huvudsponsorer i ServiceScore 2022 är; Cint och Prodoc

Kontakta oss gärna om det finns frågor.

Satish Sen – 0706 22 75 41 – satish@k-scope.se

Anders Örtengren – 0708 92 92 10 – anders@mistat.se

Mer information om ServiceScore och vår metod finnas på vår hemsida www.servicescore.se

Regioner