Köttbulleutmanaren falafel i ny kostym  – Sevan ska ta kikärtan in i husmanskosten med produktnyheter för kyldisken

Köttbulleutmanaren falafel i ny kostym – Sevan ska ta kikärtan in i husmanskosten med produktnyheter för kyldisken

Sevan utmanar den klassiska köttbullen med det grönare alternativet falafel. Fulla med fibrer, protein och folsyra för ett bra skelett skulle man kunna kalla dess huvudingrediens kikärtan för en riktig superböna. Nu kommer Sevan med ett gäng nya produkter och recept för alla som vill fortsätta äta gott och samtidigt fylla kroppen med mat som ger positiva effekter för hälsan.

Superfoods är ett etablerat begrepp och när det kommer till kikärtan är det verkligen ett livsmedel som gör skäl för namnet. En bra källa till protein och full med antioxidanter är det en av våra mest mångsidiga bönor. Kikärtan är fortfarande basen, men nu relanseras falafelvarianterna original, broccoli och rödbeta med nytt recept för godare och saftigare smak och ny rundare form. All falafel är producerade i Sverige och är helt veganska samt fria från gluten och soja. Dessutom släpper Sevan en vegetarisk burgare på kikärta med ärtprotein.

– Falafel och vegetariska burgare är en självklar del av matkulturen i Mellanöstern och intresset är stort också här i Sverige i takt med att allt fler vill ha mat som smakar gott och är hälsosamt. Falafel och vegoburgare går utmärkt att föra in i husmanskosten som ett mer klimatsmart alternativ till den klassiska köttbullen och hamburgaren, säger Julia Kronlund, marknadschef på Sevan.

Svenskproducerat och fritt från allergener Till skillnad från många av de vegetariska alternativen i butikshyllorna är Sevans nya och svenskproducerade produkter helt fria från animaliskt protein, soja och gluten. Dessutom innehåller produkterna inga allergener, som är de ämnen som är vanliga orsaker till allergi och överkänslighet.

– Sevan vill bidra till en fortsatt bra och stark tillväxt i den färska vegetariska hyllan och har därför varit extra noga med innehållet i framtagningen av de nya gröna produkterna i sortimentet, berättar Julia Kronlund.

Pressbilder:

För recept: https://we.tl/YYQXDbOYiK

För mer information, vänligen kontakta:
Emelie Johansson, Brand Manager Sevan
emelie@sevan.se eller +46 (0)700 918 098

För oss är mat allt. Det är vårt levebröd, vår historia och kärleken som håller oss samman. Vi kom till Sverige med en resväska fylld med Libanons smaker. Vi reser fortfarande tillbaka till rötterna för att hämta hit det bästa av det godaste.