Sevan lanserar Sveriges första Meze Dinner Kit

Sevan lanserar Sveriges första Meze Dinner Kit

Sedan 2003 har Sevan försett det svenska folket med ljuvliga smaker från Mellanöstern. För att ytterligare förenkla meze-trenden för svenskarna lanserar man två olika varianter av ett Meze Dinner Kit. Med enkelhet och tydlighet ges varje svensk chansen att skapa en meze-fest hemma med två av Mellanösterns mest älskade rätter på bara 20 minuter.

– Vårt mål är att få svensken att äta både mer varierat och hälsosamt samt bjuda på mycket smak. Köfte och shawarma är inte helt okänt för gemene man, men nu ger vi alla möjligheten att tillaga de populära rätterna på egen hand. Vi erbjuder en genväg till Mellanösterns kök – enkelt och utan regler, berättar Julia Kronlund som är affärsenhetschef på Sevan AB.

Köfte-kitet innehåller köftekrydda, bulgur med rostade nudlar samt inlagd gurka. För en komplett middag tillsätts endast köttfärs, eller ett egenvalt vegetariskt alternativ, sojabönor, tomater och myntayoghurt för en komplett måltid.

– Vi tror att Meze Dinner Kit ger alternativ till den traditionella tacon på fredagar. Ett lättlagat alternativ som dessutom är gott och smakrikt. Det passar hela familjen, det är lättlagat och det är enkelt att gilla, fortsätter Julia.

I boxen med Shawarma chicken finns en kryddmix, hummus och turkiska pickles. Kycklingen tillkommer. Tillbehören kan bestå av rödlök, sallad och turkisk yoghurt – sedan lindas alltihop i ett wrapbröd!

I lanseringen har Sevan även släppt två nya reklamfilmer, med temat "Meze för nybörjare", som går att se på nedan länkar:

Lektion 1: Meze för nybörjare - Meze Dinner Kit Shawarma

Lektion 2: Meze för nybörjare - Meze Dinner Kit Köfte

Meze dinner kit finns i butik från och med vecka 38 2016 och har ett rekommenderat cirkapris i butik på 40 kronor.