Sharpfin tillförs 4 Mkr efter en framgångsrik nyemission

Under hösten har Sharpfin framgångsrikt genomfört nyemission om drygt 4 Mkr där kapital tillfördes från både befintliga och nya ägare.

Det stora intresset för emissionen speglades mot en värdering om 52 Mkr, vilket är samma värdering som bryggfinansieringen 2019, men en ökning på 16 Mkr motsvarande 45% mot värderingen vid föregående nyemission 2018. Detta trots att den genomfördes under en period när investerare påverkades kraftigt av Coronapandemin.

”Vi är mycket glada över det förtroende som våra nuvarande och tillkommande aktieägare visat oss och vi är fast beslutsamma att förvalta det på bästa sätt”, säger Markus Alin, VD Sharpfin. ”Vi kan nu göra nödvändiga strategiska investeringar i sälj och marknadsföring med fokus på nyförsäljning och utveckling av befintliga kundrelationer inom kapitalförvaltning och family offices.”

Sharpfins ägs av grundarduon Markus Alin och Billy Svensson, och personal med stark uppbackning av både svenska och internationella externa investerare. Bland investerarna finns framgångsrika entreprenörer i form av grundare till såväl MySQL som Storytel.

Som rådgivare och dörröppnare för nya investerare har Sharpfin utnyttjat sitt partnerskap med Katalysen & Partners. ”Vi har stor tilltro till Sharpfins tjänsteerbjudande och affärsmodell”, säger Peter Almberg, VD för Katalysen. ”Sharpfin har en skalbar produkt som tilltalar vårt nätverk av investerare väl och jag är övertygad om att framtiden ser mycket ljus ut för bolaget både i Sverige och övriga Europa de kommande åren.”, fortsätter Peter.