Vilket vin är du idag?

Visst väljer vi vin efter tillfälle men även efter hur vi känner oss just den dagen.

Är det kanske en speciell dag idag och du har lust att öppna det efterlängtade vinet som du lagrat i flera år? Eller är det en grå regnig dag och du vill piffa upp den med lite bubblor?

Ta ett glas Champagne och skaka loss på dansgolvet. Kryp upp i soffan med ett fylligt och mustigt glas Shiraz från Australien. Njut av en middag på bryggan med en flaska Viognier med sin gyllengula ton och massor av solmogen frukt.

På Sigtunahöjden byter vi teman under året och väljer då viner efter hur vi upplever vår meny.
Är den frisk och fräsch som en vårfläkt eller är det lite hösttoner som spelar in?

Från nästa vecka (vecka 11) går vi in i temat Norges fjordar och världens dryck. När det gäller vinet nu då? Jo, vi kommer att ta er världen runt och låta er få prova bla en frisk och fruktig Riesling från Washington, en mjuk Zinfandel från Kalifornien och ett sött rött vin från Roussillon som vi kommer ett servera med en salt karamellglass med choklad och kryddinkokta plommon.

Fredagen den 21 och lördagen den 22 mars har vi Jazz weekend, då ni är välkomna till oss på Höjden och prova och se vilket vin som passar er. Välkomna att boka bord!

// Anna Dagergård
Hovmästare & Sommelier på Sigtunahöjden