Gå direkt till innehåll
Fr vä: Hanna Byström BAO, Hans-Göran Elo Arbetsgivaralliansen, Mikael Brännvall Svensk Scenkonst, Birgitta Ödmark Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation, Sanna Arnfjorden Wadström Sinf,  Petter Skogar Fremia, Johan Mann Fastigo
Fr vä: Hanna Byström BAO, Hans-Göran Elo Arbetsgivaralliansen, Mikael Brännvall Svensk Scenkonst, Birgitta Ödmark Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation, Sanna Arnfjorden Wadström Sinf, Petter Skogar Fremia, Johan Mann Fastigo

Sveriges oberoende arbetsgivarorganisationer bildar OAS för kraftfull samverkan

Sju oberoende arbetsgivarorganisationer har ingått ett samarbetsavtal för att bli starkare tillsammans. Detta genom att organisationerna kan verka i gemensamma frågor och därigenom bli en tydligare röst på arbetsmarknaden.

OAS står för Oberoende arbetsgivarorganisationers samverkan, och överenskommelsen ingås mellan de sju organisationerna Arbetsgivaralliansen, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO), Fastigo – fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, Fremia, Svensk industriförening - Sinf, Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) och Svensk Scenkonst.

Syftet med samarbetet är att stärka medlemsnyttan för organisationernas respektive medlemmar. Tillsammans kan verksamheterna bland annat samarbeta i omvärlds- och utvecklingsfrågor, erbjuda högre kvalitet på tjänster, samt attrahera kvalificerade experter till gemensamma projekt. Organisationerna kan vid behov även samverka i påverkansarbetet kring gemensamma arbetsmarknadsfrågor.

–Genom en fördjupad samverkan kan vi oberoende arbetsgivarorganisationer företräda våra respektive medlemmar med en starkare röst och tillsammans stärka varandra som enskilda organisationer, säger organisationernas vd:ar/förbundsdirektörer i ett gemensamt uttalande.

Samtliga parter i denna överenskommelse utgör oberoende organisationer som inte lyder under någon huvudorganisation. Organisationerna är politisk obundna och företräder sina medlemmar i arbetsgivarfrågor. Några är även branschorganisationer och jobbar med intressepolitik inom sina respektive sektorer.

Ämnen

Sinf är en arbetsgivarorganisation. Vi vänder oss till företag som har behov av juridisk rådgivning inom arbetsrätt, affärsjuridik och affärsutveckling. Företag kan använda Sinf som sitt huvudkontor med egen bolagsjurist. Vi hjälper bland annat våra medlemmar med att tolka och skriva avtal, lösa frågor vid förhandlingar, ge råd kring personalfrågor och teckna våra egna kollektivavtal och hängavtal. www.sinf.se

Arbetsgivarorganisation för industri- och tjänsteföretag

Sinf är en service- och arbetsgivarorganisation. Vi vänder oss till företag som har behov av juridisk rådgivning inom arbetsrätt, affärsjuridik och affärsutveckling. Företag kan använda Sinf som sitt huvudkontor med egen bolagsjurist. Vi hjälper bland annat våra medlemmar med att tolka och skriva avtal, lösa frågor vid förhandlingar, ge råd kring personalfrågor och teckna våra egna kollektivavtal och hängavtal. www.sinf.se