Unna dig vandring och ladda automatiskt upp med ny energi.

Så får du energi av att vandra

Att vandra ger dig ny energi till både kropp och knopp och det finns ingen bättre tid att börja vandra än just nu.

Det är bra för din kropp, det är bra för din själ. Det är bra för ditt hjärta, det är bra för ditt humör. Och du får naturupplevelser, nya vyer och lite lagom äventyr på köpet. Att vandra ger dig helt enkelt ny energi på många olika sätt.

Att vandra är att gå ut och gå, fast att bege sig lite längre än den dagliga promenaden med hunden eller lördagssvängen på stan. Och gärna också ut i skog och mark, över fält och ängar, längs kust och strand.

Och vet du: inget kan vara lättare att komma igång med. Du snör på dig ett par bra skor eller kängor, sätter ena foten framför den andra och… fortsätter sen med det! Så långt du vill, så länge du vill, så ofta du vill.

Vår bästa vandringstid är nu

Du kan vandra precis när som helst året runt, men det är faktiskt svårt att tänka sig en bättre tid att börja vid än just nu. Under senvåren och försommaren är vädret (oftast) ganska varmt men samtidigt milt och det är som allra vackrast ute i naturen. Den där ljusa grönskan, många blommor och en rikedom av fågelsång. Det sprudlar av liv och livsglädje precis överallt i naturen!

Bra för din kropp och din hälsa

Att vandra är bra för din kropp och din hälsa på flera olika sätt. Här är några:

• Regelbunden vandring ger träning på ett sätt som är skonsamt för kroppen och enkelt att utföra. Du kommer i form på ett lugnt och behagligt sätt, i ditt eget tempo, på dina egna villkor.
  • När du vandrar aktiverar du dina muskler och leder och förbränner fett.
  • När du vandrar minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck och benskörhet.
  • Vandrar du med stavar aktiverar du även musklerna på överkroppen
  • När du vandrar i varierande terräng istället för att promenera på en gångbana eller trottoar aktiverar du fler muskler, går det uppför tränar du dessutom konditionen samtidigt som du stärker bål och underkropp.

Bra för ditt humör och för att stressa av

Att vandra är inte bara att röra sig utan också att få ett miljöombyte. Du kommer ut i naturen och får uppleva den ”live” med alla dina sinnen. Du får blicka ut över landskapet och känna hur du rör dig i det och är en del av det. Du får bara vara i ögonblicket utan några måsten.

• Forskning visar att vandring och vistelse i naturen minskar halterna av stresshormonet kortisol i blodet och får din puls att gå ner – du stressar av helt enkelt!
  • Att vandra är inte bara ett utmärkt sätt att stressa av från vardagslivet, att rensa skallen och få upp humöret. Miljöombytet och dina upplevelser ger dig också nya intryck och nya tankar.

Tre saker att ha med sig ut

Om du ska ge dig ut på en kortare vandring, säg ett par fem kilometer eller ett par timmars tid behöver du inte ha så mycket med dig. Men här är några saker:

• En flaska vatten.
  • Lite fika. Om inte annat så för att det är så trevligt att ta en paus på en vacker plats med en kopp kaffe och en macka eller lite energitillskott i form av en frukt, lite nötter eller en bit choklad.
  • Skoskavsplåster. Om du är ovan vid att vandra och kanske därtill har nyinköpta skor, annars är det inte nödvändigt.

Skåne har massor av vandringsleder

Skåne är rent geografiskt ett fantastiskt landskap att börja vandra i. Avstånden är korta och naturreservaten många liksom de vackra kuststräckorna. Skåneleden känner du säkert till, men det finns många många fler utmärkt utmärkta leder att lära känna. Här vill vi tipsa om tre bra webbplatser med leder och information:

Några leder nära hjärtat

Ibland finns den fina upplevelsen alldeles runt hörnet, det gäller bara att hitta den. I ett separat blogginlägg tipsar vi om 10 vackra vandringar i vårt eget elnätsområde, från Kävlinge till Genarp, kring Södra Sandby, Dalby och Lunds östra utkant.

God tur!