Här är tre tips på mat som ger en snabb påfyllning av energidepåerna när du behöver det som bäst i sommar.

Tips: Snabbt och gott energitillskott i sommar

Hur underbar den än är, sommaren, med sol, värme och massor av roliga saker som händer – så händer det ju även då att vår energi plötsligt tar slut och att vi snabbt behöver fylla på den.
Så här kommer våra tips på snabb påfyllning av näring och energi och lite olika bra vitaminer och näringsämnen:

1) Spenat, morötter och tomat

Passa på att njuta av närodlade, nyskördade grönsaker och låt denna trippel sommarprimörer ge dig ny energi! Sök upp dina lokala odlare och se vad som finns.

• Spenat är rik på både B- och C-vitamin, ger dig även ett tillskott av kalium, kalcium och magnesium och har goda, frodiga blad.
  • Morötter ger dig B-, C- och E-vitaminer plus kalium och kalcium, och späda ”gulerötter” har en mjuk knaprighet och en mild smak som är något alldeles speciellt.
  • Tomater slutligen ger dig A- och C-vitaminer och med sina 95 procent vatten även ett vätsketillskott som inte är fel en varm sommardag.

2) Yoghurt med honung och valnötter

En skål med kylskåpssval yoghurt, en näve grovhackade valnötter och lite härlig honung ringlad över det hela – snabbt och läckert!

• Yoghurt innehåller mer än 75 procent vatten och ger dig alltså ett bra vätsketillskott. Yoghurt är även rikt på kalcium och finns också berikad med D-vitamin.
  • Valnötter är fulla av protein, omättade fettsyror, vitaminer, mineraler och näringsämnen, till exempel järn, omega 3, tiamin, B6, folat och magnesium.
  • Honung som ju är sockerrikt ger dig en dos snabb energi och en rund, fyllig söt smak som rundar av valnötterna och yoghurtens syrlighet.
    Är du allergisk mot valnötter? Byt ut nötterna mot en näve färsk eller frusen frukt och mixa ihop en smoothie istället!

3) Rågbröd med banan

En skiva av ett gott, grovt rågbröd med skivad banan på låter kanske lite konstigt, men det är godare än du tror! Vill du ha lite mer smak, strö på lite kanel, curry eller rentav några flingor salt.
Låter det ändå alltför konstigt med banan, byt ut den mot skivor av slanggurka. Eller varva med båda!

• Rågbröd ger dig en fin dos långsammare kolhydrater som du har nytta av under en längre tid av dagen. Ett bröd med rågkärnor och solrosfrön ger dig extra fibrer och energi.
  • Banan innehåller mycket kalium som är viktigt för musklernas funktion, därtill även magnesium, vitamin B6 och C. Bananen är också rik på naturligt socker och ger dig därmed även en dos snabb energi.

Och, förresten: skulle det nu någon dag eller vecka inte vara så där underbart, supervarmt och strålande soligt sommarväder – då funkar de här muns- och mumsbitarna lika väl som lite uppmuntran mellan regnskurarna 😊