Vi bjuder på tips för att du ska slippa mygg i sommar.

Så slipper du mygg i sommar

OK, slippa myggen helt kan vi faktiskt inte lova att du gör. Men här är en rad tips och trix och hacks för att minska risken att bli stucken och för att lindra betten om du ändå skulle bli det.

Vare sig vi vill det eller ej så är och förblir mygg en del av den svenska sommaren. En olika stor del beroende på var i landet vi befinner oss och beroende miljö och väderlek. Vi i Skåne är ju faktiskt rätt förskonade jämfört med bara våra grannar i Småland, för att inte tala om längre upp i norr.

Här har vi samlat ett gäng tips och trix och hacks och huskurer att ta till för att a) mota de små blodsugande bestarna i grind b) lindra klådan från betten om de trots allt skulle lyckas sticka till.

Så minskar du risken att bli myggstucken

1) Bär ljusa och luftiga kläder

Det enklaste sättet att skydda dig mot mygg är att bära ljusa och luftiga kläder som skyddar så mycket av din hud som möjligt. Ljusa? Ja, myggor dras mer till mörka kläder, så undvik det om du kan. Luftiga? Tajta kläder kan myggen sticka igenom.

2) Använd myggmedel

Smörj, spraya eller rolla myggmedel på de ställen du inte kan täcka med kläder (eller inte vill om det är sommar och varmt), till exempel huvud och nacke, anklar och fötter eller underarmar och händer.

3) Anpassa dig efter myggen

Kanske känns det som ett nederlag att behöva anpassa dig och dina sommarplaner för dagen eller kvällen efter ”fienden” – men det kan ju också vara riktigt smart. Undvik våtmarker och andra fuktiga miljöer – sjöar, vattendrag – där myggor trivs, och undvik gryning och skymning då myggorna är mest aktiva. Soliga platser med lite vind är oftast myggsäkra.

4) Undvik parfym och deodorant

Parfym och deodorant kan locka till sig myggor.

5) Tre huskurer

1. Vitlök. Att äta mycket vitlök sägs göra dig mindre attraktiv inte bara för vampyrer utan även för mygg.
  2. Malört. Gnid in huden med malört.
  3. Citron. Gnid in huden med citron.

Så lindrar du myggbett

1) Olika medel från apoteket

Kylbalsam, alsolsprit eller alsolgel kan lindra klådan, likaså receptfri kräm som innehåller hydrokortison.

2) Allergitabletter

Receptfria allergitabletter som innehåller antihistaminer kan lindra besvärlig klåda.

3) Is och återfuktande kräm

Håll en isbit, ispåse eller kylklamp mot bettet, med en tunn duk eller tygbit emellan, i 10-15 minuter. Smörj sedan bettet med en återfuktande hudkräm.

4) Fem huskurer

1. Citron. Gnugga en citronskiva mot bettet, prova gärna även myntablad.
  2. Honung. Kleta en liten klick honung på myggbettet.
  3. Vitlök. Gnugga lätt lite finhackad vitlök mot bettet, låt ligga på ett par minuter och tvätta sedan bort.
  4. Bakpulver. Lös upp en tesked bakpulver i vatten, smeta på bettet, låt verka 10-20 minuter, tvätta bort.
  5. Vitvinsvinäger. Gnid lite på bettet.

5) Sluta klia

Det retligaste och mest förnumstiga av alla råd till den som har någon form av klåda gäller även myggbett… Ju mindre du kliar, desto snabbare försvinner svullnaden från myggbettet. Fortsätter du klia kan klådan bli värre och betten kan bli infekterade om du river sönder huden.

Lycka till!

Här nedan hittar du två smarta sommartips. Och det bästa är att det finns många fler på vår blogg.