Vi guidar dig till Skånes sköna naturupplevelser.

​Skånska naturupplevelser som ger extra energi

Fastna inte hemma – nu mer än någonsin behöver vi all extra energi vi kan få. Vi guidar dig till Skånes sköna naturupplevelser.

Vi vill gärna slå ett slag för Skånes vackra natur, som står där och erbjuder oss ny energi varje dag. Skåne är kanske inte så stort, men oerhört rikt på natur av olika slag.

Naturupplevelser och fysisk aktivitet är två saker vi mår bra av, och för alla som bor i Skåne är detta goda nyheter. Var vi än befinner oss har vi naturen in på knuten. Och inte är Skåne platt heller, det kan du fråga vilken som helst av Skånes många cyklister!

Skåneleden

Ett sätt att hitta nya smultronställen är att följa Skåneleden. Gör det till ett projekt över tid: skriv ut en karta och fyll i alla sträckor du någon gång gått!

På www.skaneleden.se hittar du kartor, tips på delleder och dagsetapper samt närliggande fikaställen och sevärdheter.

Nationalparkerna

Trots sin mångfald och många unika naturområden har Skåne ”bara” tre nationalparker. Det beror på att det ställs mycket höga krav på denna skyddsform. De tre skånska nationalparkerna är Söderåsen, Dalby Söderskog och Stenshuvud.

Söderåsen fick nationalparkstatus 2001 men är sedan länge ett populärt utflyktsmål strax öster om Helsingborg. Svindlande utsikt och välpreparerade vandringsleder är några av attraktionskrafterna.

Dalby Söderskogs nationalpark bildades redan 1918 och är det lugna, rogivande och om sommaren grönskande, lummiga alternativet – fyllt av fågelsång och blommande sippor om våren.

Stenshuvud, som blev nationalpark 1986, bjuder på desto mer dramatik med kustberg, hedar och sandstränder.

Här hittar du all information om Skånes nationalparker!

Naturreservaten

En ansenlig del av Skånes natur är skyddad via den något mindre restriktiva skyddsformen naturreservat. I ett naturreservat bevaras den biologiska mångfalden, särskilt värdefulla naturmiljöer och skyddsvärda arter. Ett viktigt syfte är också att se till att det finns områden för vårt behov av friluftsliv. Naturreservat har olika regler, så var uppmärksam på skyltning när du besöker ett.

I Skåne finns över 250 naturreservat. Du hittar en förteckning på Länsstyrelsens hemsida, som du hittar här.

Här finns en utflyktsguide att ladda ner gratis i pdf-format. Guiden kan också köpas i fysisk form i Naturvårdsverkets besökscenter - Naturum - som finns på Söderåsen, Kullaberg och Stenshuvud.

Så till sist: Fastna inte hemma – nu mer än någonsin behöver vi all extra energi vi kan få!