Partners ärter klimatcertifieras

Partners ärter klimatcertifieras

Skånes Livsmedelsakademis partner Findus ärter blir nu klimatcertifierade enligt Svenskt Sigills standard för att minska klimatpåverkan. Ärterna odlas i ”ärtbältet” i Skåne och södra Halland och för att bevara jorden frisk och sund dröjer det cirka åtta år innan det blir aktuellt med ärtodling på samma fält igen.

Skånes Livsmedelsakademis mål är att vara ett ledande livsmedelskluster genom att utnyttja den mångfald av resurser och kompetens som finns och samtidigt värna om vårt unika jordbrukslandskap.

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi:
– Det är väldigt positivt med en tredjepartscertifiering. Genom certifieringen kan odlarna kommunicera sitt miljöarbete och detta innebär i sin tur att det blir enklare för de konsumenter som vill välja mat som inte bara är god och näringsrik, utan också miljövänlig.