Punktlighet i september

Punktlighet i september

Punktligheten för september har en positiv utveckling för alla trafikslag utom Regionbuss som ligger kvar på samma punktlighet som i augusti. Tågen har återhämtat det punktlighetstapp som skedde i augusti då vi tyvärr hade många infrastrukturproblem och flera personolyckor. September däremot var en månad med få infrastrukturproblem. Stadsbusstrafiken, som är vårt största trafikslag, hade en förbättrad punktlighet i september.

Av totalt 1 270 236 registrerade fasta avgångstider i september för alla trafikslag var 84% punktliga, det vill säga med max 3 minuters avvikelse. I rapporterna ingår inte inställda bussturer och tågavgångar

Stadsbuss - ökar till 87%
Stadsbuss hade i september punktlighet på 87% (+1 procentenheter jämfört med augusti) och samma punktlighet som september förra året. Stadsbuss Eslöv är fortsatt punktligast med fantastiska 98% punktlighet. Malmö (som har den största stadstrafiken) ökar punktligheten med 2 procentenheter jämfört med augusti och landar på 89% i september. Sämst punktlighet har Ystad med 71%.

Regionbuss - kvar på 78 %
Regionbuss hade i september en punktlighet på 78% (samma som i augusti) vilket är en ökning med 2 procentenheter jämfört med september 2011.

Det är främst Skåneexpressen-linjerna som drar ner punktligheten. Skåneexpressen-linjerna totalt ligger på 69% punktlighet i september vilket är en försämring med 4 procentenheter jämfört med augusti, och en försämring med 2 procentenheter jämfört med september 2011. Antalet vägarbeten har ökat vilket drabbar hårdast långa linjer som Skåneexpressen-linjerna. Vägarbeten i centrala Malmö, på Lundavägen genom Arlöv och i Kristianstad påverkar också punktligheten negativt.

Skåneexpressen 4 mellan Ystad-Kristianstad ökar med 4 procentenheter medan Skåneexpressen 3 mellan Simrishamn-Kristianstad minskar med 4% procentenheter. Den försämrade punktligheten för Skåneexpressen 3 beror på vägarbeten på väg 9 och Äppelmarknaden i Kivik i slutet av september. Skåneexpressen 1mellan Malmö-Kristianstad har fortsatt låg punktlighet på grund av vägarbetena på E22. Linje 506 har glädjande fått ökat resande men detta tillsammans med problem med bussar i backarna vid Båstad påverkar dessvärre punktligheten negativt (-1,5 procentenheter).

Pågatåg - ökar till 87%
Pågatåg återhämtade viss punktlighet och hade i september 87% punktliga avgångstider (+3 procentenheter jämfört med augusti) men är hela 11 procentenheter bättre än september förra året.
Linje 817 Malmö-Ängelholm är fortsatt bästa linjen med fantastiska 96% punktlighet (+3 procentenheter jämfört med augusti). Sämst punktlighet har linje 815 Ystad-Helsingborg med 80% punktlighet i september (+4 procentenheter jämfört med augusti).

Öresundståg - ökar till 87%
Öresundståg (inom Skåne) ökade kraftigast i punktlighet i september och har punktlighet på 87% (+6 procentenhet jämfört med augusti) men var hela 13 procentenheter punktligare än i september förra året.
Linje 806 Helsingör-Helsingborg hade högst punktlighet med 90% avgångspunktlighet i Skåne medan övriga Öresundstågslinjer i Skåne ligger på 85-88% punktlighet i september.