5 300 ungdomar har flyttat sin biljett till Skånetrafikens app

5 300 ungdomar har flyttat sin biljett till Skånetrafikens app

Under hösten lanserade Skånetrafiken en ny tjänst. Alla med skol- och ungdomsbiljett kan sedan dess flytta sin biljett från ett reskort till Skånetrafikens app.

Sedan lanseringen har 300 ungdomar per vecka flyttat sin biljett, vilket totalt är idag 5 300 unga. Fler än 46 000 resenärer har skol- och ungdomsbiljetter.

- Detta är en tjänst som har varit efterfrågad länge, och är viktig ur så många aspekter. Med fler biljetter i appen, så kan vi gå mot en mer hållbar hantering av våra biljetter, eftersom vi på sikt kommer slippa att trycka plastkort och skicka ut. Det är bra för både ekonomin och miljön, säger Pernilla Lyberg, försäljnings- och marknadschef på Skånetrafiken.

Skånetrafiken var först i Sverige med att erbjuda denna tjänst för resenärer som idag reser med reskort.

Nästa steg är att tjänsten ska lanseras även till resenärer som har senior- och serviceresebiljetten.

Fördelarna med att ha sin biljett i Skånetrafikens app är att man i appen kan ta del av alla tjänster kopplade till sin resa: exempelvis möjligheten att hitta närmaste väg, få information om trafikstörningar och flytta sin biljett från gammal till ny mobiltelefon

Fakta om skol och -ungdomsbiljetten

Skolbiljetten gäller på veckodagar under terminerna och köps av kommunerna till de elever som behöver resa till sin skola. Kommunerna bestämmer vilka regler som gäller för skolbiljetten i sin kommun.

Kommunerna i Skåne har dessutom möjlighet att köpa ungdomsbiljett till sina unga. Biljetten gäller dygnet runt i hela Skåne, och köps då in till alla i en viss ålder. Idag köper elva kommuner ungdomsbiljetten. Kommunen väljer själv vid vilken ålder ungdomarna ska få biljetten

Ambitionen med en ungdomsbiljett är att ge unga möjligheten att själva resa till och från sin skola, till fritidsaktiveter eller vänner utan att vara beroende av sina föräldrar. Biljetten har funnits sedan 2021.

För frågor till Pernilla Lyberg: Kontakta Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se