Foto: Trafikverket

Dubbla tågstopp i Skåne i slutet av september – räkna med längre restider

Den 22 september till och med 1 oktober stängs järnvägen mellan Malmö och Lund av för att koppla in det nya fyrspåret. Den 25 september till och med 3 december sker samma sak för dubbelspåret mellan Helsingborg och Ängelholm. Det betyder besvärligare resor för den som tänkt resa med tåg i Skåne. Vecka 39 är extra besvärlig med dubbla tågstopp och ont om ersättningsbussar.

De dubbla tågstoppen är de sista på dessa sträckor innan trafiken på både fyrspåret och dubbelspåret startar med full effekt den 10 december. Då kan skåningarna förvänta sig fler resmöjligheter, fler avgångar och en robustare tågtrafik med färre förseningar. Men först väntar en jobbig vecka med dubbla stopp och få tågavgångar.

Bussar kommer att ersätta den inställda tågtrafiken. Men dubbla stopp och det faktum att tåg är så kapacitetsstarka innebär att det är omöjligt att ersätta alla avgångar med bussar. Framförallt i rusningstid kan det bli trångt och långa väntetider för att få resa med buss.

–Vi har tömt i princip hela Sverige, Danmark och Norge på bussar för att ersätta trafiken, men det räcker ändå inte fullt ut till dessa sträckor. Därför ber vi alla att värdera om de verkligen behöver resa vecka 39. Då ger vi alla mer plats åt dem som verkligen måste resa. Vi behöver hjälpas åt för att resandet ska bli så smidigt det bara går den veckan, säger Mats Ohlsson, senior affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Andra tågsträckor i Skåne påverkas också av stoppen i olika utsträckning. Därtill kommer vissa tåg köra andra vägar än normalt och vissa kör andra sträckor på helgerna. Dessutom ska underhållsarbeten genomföras på vissa sträckor som också påverkar tågens körvägar.

–Det är extremt olyckligt att vi fått planeringsunderlagen så sent från Trafikverket. Det har gjort det mycket svårt att planera med så kort varsel. Dessutom dök det upp ett flertal underhållsarbeten som vi inte fått information om. Det sätter hela systemet ur spel. Men många har slitit hårt för att planera trafiken under stoppen, säger Mats Ohlsson.

Skånetrafiken uppmanar alla som tänkt resa med tåg att vara ute i mycket god tid och planera sitt resande. Det bästa är att använda Skånetrafikens app eller resesök på hemsidan för uppdaterad information

Skånetrafikens ordinarie busstrafik kör som vanligt under tågstoppen.

Mer information om tågstoppen finns på skanetrafiken.se/tagstopp

Ersättningsbussar kör enligt följande under de dubbla tågstoppen:

Vecka 38 och 39 (Rusningstid är klockan 07.00-09.00 och klockan 15.00-17.00)

Malmö –Lund–Direkt samt via mellanstationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup.

Hässleholm –Åstorp–utanför rusningstid. Via samtliga mellanstationer.

Malmö –Kävlinge/Åstorp–Via samtliga mellanstationer Kävlinge –Åstorp i rusningstid därefter Malmö- Åstorp, fre (mån- fre vecka 39). Via samtliga mellanstationer Kävlinge –Åstorp, lör-sön.

Från 25/9 Helsingborg- Ängelholm direktbussar, samt bussar via samtliga mellanstationer upp till Båstad.

Vecka 40

Malmö –Lund–Via mellanstationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup

Helsingborg- Ängelholm direktbussar, samt via samtliga mellanstationer upp till Båstad

Detta upplägg gäller till och med 3 december då tågstoppet mellan Helsingborg och Ängelholm är slut.

För mer information kontakta Mats Ohlsson, senior affärsutvecklare, Skånetrafiken. Han nås via presstjänsten på 0451-288 503. Eller e-post; press@skanetrafiken.se