Den 16–18 mars ersätts många av tågen i Skåne av buss då Trafikverket utför underhållsarbeten. Foto: Lars Dareberg.

Flera tågstopp i Skåne och över Öresundsbron 16–18 mars

Helgen den 16–18 mars genomför Trafikverket underhållsarbeten på flera olika tågsträckor i Skåne. Även Öresundsbron är stängd för tågtrafik denna helg. Tågtrafiken ersätts med bussar, men i mycket begränsad omfattning.

Trafikverket genomför underhållsarbeten på flera olika platser i Skåne under helgen 16–18 mars. Även Öresundsbron stängs för tågtrafik under helgen. Tågtrafiken kommer under avstängningarna 16–18 mars att ersättas med bussar i mycket begränsad omfattning. Skånetrafiken uppmanar därför att planera eventuellt resande väl och även överväga att resa vid andra tidpunkter om det är möjligt.

– Det är bra att järnvägen underhålls och förbättras så att störningar och förseningar minskar. Under helgens avstängningar ersätter vi de inställda tågen med buss, men i mycket begränsad omfattning. Nästan halva vår tågkapacitet är borta denna helg och tågen är väldigt kapacitetsstarka. Att ersätta med buss kräver flera hundra bussar och ännu fler förare. Det är omöjligt att få tag på. Men vi har över 120 bussar som kör ersättningstrafiken. Den som verkligen måste resa denna helg kan ha koll på sin resa i vår app eller på hemsidan och räkna med längre res- och väntetider, säger Hans Engleson, Affärsområdeschef tåg hos Skånetrafiken.

Även Citytunneln i Malmö är avstängd för tågtrafik under helgen då det förutom underhållsarbete bland annat pågår en stor blåljusövning i tunneln. Därmed kommer inga tåg att stanna på Triangelns station. Avstängningen av Citytunneln kommer att leda till att resenärer som behöver resa mellan Malmö C, Malmö Triangeln station och Malmö Hyllie väljer att resa med flera busslinjer.

– Vi räknar med att många resenärer väljer att resa med buss mellan Malmö C, Triangeln och Hyllie under avstängningen. Därför ser vi över möjligheten att förstärka flera av Malmös linjer, främst linje 6 och 150, med extrabussar. Men trots detta kan det bli fullt på vissa turer och vi hoppas att våra resenärer har förståelse för det. Det kan även bli trångt på andra bussar, exempelvis på linje 1 mellan Oxie station och Triangeln, säger Richard Pantzar, enhetschef leverans på Skånetrafiken.

Tågtrafiken ska vara igång igen tidigt på morgonen den 18 mars.

På Skånetrafikens hemsida: www.skanetrafiken.se/tagstopp finns mer information om tåg- och ersättningstrafik under avstängningarna.

Bifogad kartbild visar ersättningstrafikens körvägar under helgen.

För ytterligare information. Kontakta Hans Engleson, affärsområdeschef tåg, Skånetrafiken. Han nås via presstjänsten på telefon: 0451--288 503 eller press@skanetrafiken.se