Sara Vestering (M) Kommunstyrelsens ordf. Burlöv, Maria Nyman Trafikdirektör, Skånetrafiken, Carina Zachau (M) ordf. i kollektivtrafiknämnden och Fredrik Löfqvist Kommundirektör i Burlöv med den nya tidtabellen som börjar gälla 10 december.

Fyrspåret invigdes med specialtåg och event

Idag invigdes trafiken på de nya fyrspåren mellan Malmö och Lund med ett premiärtåg och event på Burlöv Center. Från och med den 10 december kan Burlövsborna resa med Öresundståg till Köpenhamn och det går åter igen att resa mellan Åkarp, Hjärup och Burlöv. Dessutom trafikeras den nya stationen Klostergården i Lund.

Det var många som reste med premiärtåget och som tagit sig till Burlöv Center för att vara med och fira att tågtrafiken nu kan utökas tack vare det nya fyrspåret som stod klart tidigare i år. I Burlöv kan man glädja sig åt väldigt tät trafik i rusningstid och förbindelse till Köpenhamn med Öresundstågen. Även de mellanliggande stationerna mellan Malmö och Lund har fått utökad trafik och det är åter möjligt att resa mellan Burlöv, Åkarp och Hjärup. Utanför Lund har Klostergårdens station byggts och dit ska Pågatågen köra fyra gånger i timmen.

– Efter ett långt år med många avstängningar på grund av byggnationen är vi äntligen i hamn. När nu fyrspåren mellan Malmö och Lund är i drift ser vi verkligen ljust på framtiden. En robustare infrastruktur som leder till fler avgångar och punktligare trafik. Vi hoppas att våra resenärer återigen ska välja tågen för att resa till jobbet, till sin fritidsaktivitet eller för att besöka sina nära och kära, säger Carina Zachau (M), Kollektivtrafiknämndens ordförande.

De nya spåren innebär möjlighet till fler långsiktiga satsningar på tågtrafiken i Skåne. Bland annat byggs två nya stationer som invigs 2026. Fyrspåret är också en förutsättning för att kunna få fler att resa med tåg i Skåne.

– Med de nya spåren kan vi utöka trafiken och planera långsiktigt. Det gynnar hela regionen och även våra danska grannar. Det ger oss möjlighet att skapa en punktligare och attraktivare tågtrafik så att fler kan pendla med tåg istället för bil, säger Maria Nyman, trafikdirektör Skånetrafiken.

Läs mer om förändringarna här: www.skanetrafiken.se/nyamojligheter