Från och med onsdag den 9 september testkör spårvagnen med upp till 60 km i timmen

Håll ögon och öron öppna - nu kör spårvagnen i full hastighet

Idag börjar spårvagnarna i Lund att köra i full hastighet. - Tyvärr märker vi att det finns de som befinner sig i spårområdet, säger Rolf Skoog, driftchef spårvagn på Vy. Det är ett problem förenat med fara. Kom ihåg att följa trafikregler, skyltar och trafiksignaler.

Spårvagnar är ett nytt inslag i Lunds stadsbild och ett nytt sätt att resa på i Skåne. Från och med december kan du som befinner dig i Lund resa med spårvagn mellan Clementstorget och ESS. Spårvagnen kör på eget spår men blandas med den övriga trafiken i korsningar och andra passager. Fram till trafikstarten testkör Skånetrafiken vagnarna och utbildar förarna. Spårvagnen glider tyst fram längs spåret. Därför är det viktigt att man är uppmärksam om man befinner sig i spårvagnsstråket där spårvagnen nu kör i upp mot 60 kilometer i timmen. En spårvagn kan inte väja. Du som går, cyklar eller kör bil har skyldighet att ge spårvagnen fri väg. Dessutom är det viktigt att du inte uppehåller dig på spåret.

- Vi märker att det finns de som rör sig på spåret, säger Rolf Skoog. De är djupt försjunka i sina mobiltelefoner, vissa har till och med hörlurar. Det gör att de inte uppmärksammar spårvagnen. Om du måste korsa spårområdet, så gör du det i en korsning eller passage. Spåret är till för spårvagnar och inga andra. Prata gärna med släkt, vänner och arbetskamrater om trafiken och om vikten att vara uppmärksam.

Än så länge är två spårvagnar på plats i Lund, Åsa-Hanna och Sfinxen. och trafiken har gått långsamt och varit sporadisk. Från och med idag intensifieras spårvagnstrafiken. Under hösten kommer de att få sällskap av ytterligare fem vagnar.

Mer information fås av Håkan Henmyr projektchef, Spårväg Lund C ESS, Skånetrafiken som nås via Skånetrafikens Presstjänst på  0451-28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.