Hållbart resande på landsbygden – nu testar Skånetrafiken ett nytt koncept

Hållbart resande på landsbygden – nu testar Skånetrafiken ett nytt koncept

Tillsammans med ett antal utvalda skånska kommuner och två trafikbolag kommer Skånetrafiken att testa ett nytt tidtabellsfritt koncept. Resenären ska med hjälp av en app boka sin resa från och till ett större antal virtuella hållplatser. Trafikstart är planerad till hösten 2024 och ska pågå under ett år.

- Det är oerhört glädjande att vi nu kan påbörja arbetet tillsammans med de berörda kommunerna och att vi därmed kommer att tillgodose ett behov som finns på de orter som idag inte har kollektivtrafik. Med dessa två nya pilotprojekt hoppas vi verkligen sänka tröskeln för att resa hållbart och miljömässigt på landsbygden, säger Carina Zachau, (M) Kollektivtrafiknämndens ordförande.

I stället för dagens kollektivtrafik med schemalagda turer innebär det nya konceptet att resorna utförs på beställning. Resenärerna beställer sina resor digitalt. Resorna utförs med små bussar inom ett definierat geografiskt område och under angivna tider. Under testtiden kan utformningen ändras, baserat på nya lärdomar från testet.

- För att vi ska vara ett hållbart alternativ i alla aspekter; miljömässigt, ekonomiskt och socialt - behöver vi tänka nytt, och inte minst testa våra idéer. Därför är detta en jättespännande satsning som sker i nära samarbete med kunderna och kommunerna. Tillsammans skapar vi framtidens kollektivtrafik, säger Saman Tondnevis, chef Affärsområde Buss.

Innan sommaren fick alla kommuner i Skåne anmäla sitt intresse för att medverka i testet. Nu har Skånetrafiken valt vilka kommuner man vill fortsätta samarbeta med. Följande kriterier har man utgått ifrån:

• Möjligheten att genomföra piloten inom ramen för redan befintliga trafikavtal
  • Att provområdet har lämpliga geografiska och trafikala förutsättningar
  • Att utpekade trafikföretag kan leverera en teknisk lösning för beställning och ruttoptimering av resor
  • Kommunsamverkan

Utifrån ovanstående kriterier har Skånetrafiken landat i att arbeta vidare med följande kommuner:

• Sjöbo kommun, möjligen med vissa områden i Ystads och/eller Tomelilla kommun,
  • Svalövs kommun.

I dessa kommuner kör Nobina och Bergkvarabuss den upphandlade trafiken och kommer därför ingå i testet. All ordinarie trafik kommer att fortsätta som planerat under testperioden.

Denna satsning är en av flera för att utveckla kollektivtrafik för invånarna på landsbygden i Skåne.

Mer information:
Saman Tondnevis, chef Affärsområde Buss, Skånetrafiken. Han nås via Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se