Storsatsning på Malmös kollektivtrafik. Från vänster: Andreas Schönström, tekniska nämndens ordförande i Malmö, Carina Zachau, ordförande i Kollektivtrafiknämnden och Saman Tondnevis, affärsområdeschef Skånetrafiken. Foto: Lars Dareberg

Malmö först i Europa med 24-meters helelektriska bussar

Malmö storsatsar på kollektivtrafiken. Detta är frukten av ett nytt samverkansavtal mellan Skånetrafiken och trafikföretaget Nobina i syfte att förbättra och bygga ut kollektivtrafiken i Malmö fram till 2027. Avtalet innebär att nya helelektrifierade MalmöExpressen-linjer ska införas i enlighet med det storstadsavtal som Region Skåne och Malmö stad ingått med regeringen om kollektivtrafiksatsningar och 28 550 nya bostäder.

I samverkan med Malmö Stad har ambitionsnivån höjts och man har enats om helt nya trafiklösningar där bästa möjliga framkomlighet i staden nu och i framtiden är en bärande faktor. Tillsammans ska parterna arbeta med trafikplaneringen över hela dygnet och mellan linjer för att eftersträva rätt utbud anpassat efter resenärernas behov. Samarbete kommer att ske kring detaljerad tidtabellplanering och nya tekniska hjälpmedel för att nå hög punktlighet. Skånetrafiken och Nobina kommer även att titta på mönster och behov och göra justeringar av linjesträckningar, hållplatsplaceringar och turtäthet för att förbättra för resenärerna.

Avtalet gäller från den 12 december 2021 och kommer att sträcka sig till juni 2027. I samband med detta så förlängs även trafikavtalen Malmö C och Malmö Södervärn med tre år, från juni 2024 till juni 2027. Det sammanlagda värdet på det utökade samverkansavtalet är cirka 2,1 miljarder på tre år.

— I takt med att Malmö växer utvecklar vi kollektivtrafiken för att fler ska kunna resa ännu mer bekvämt, snabbt och smidigt. Våra resenärer gör redan ett hållbart val genom att resa kollektivt och med dessa nya fordon blir resan en ännu viktigare insats för att minska utsläppen. Jag är stolt över att vi är först ut i landet med en så omfattande elektrifiering av storstadstrafiken, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne.

Redan i juni nästa år startar trafiken på den nya MalmöExpressen, linje 8. Sträckan mellan Lindängen-Hermodsdal-Västra Hamnen kommer att trafikeras av 21 stycken, 24 meter långa, elektriska så kallade Bus Rapid Transit-bussar. Bussarna blir unika i sitt slag och är de första helelektriska 24-metersbussarna i Europa. Under kommande år förstärks Malmötrafiken med totalt fyra nya busstråk anpassade för MalmöExpressen-linjer, med god framkomlighet och plats för fler resenärer.

— Malmö ska vara Europas smartaste trafikstad. Den utvecklade tekniken för att läsa data gör det lättare att förstå vad som passar resenärerna i kollektivtrafiken och hjälper oss att planera rutter, hållplatser och service. Med tysta, eldrivna expressbussar och trivsamma hållplatser gör vi tillsammans kollektivtrafiken till ett självklart val för alla som inte har möjlighet att cykla eller gå, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande i Malmö.

Saman Tondnevis är affärsområdeschef för buss på Skånetrafiken. Han lyfter vikten av framkomlighet:

— Genom god infrastruktur får busstrafiken likvärdiga förutsättningar som personbilarna och då skapar vi tillsammans en ännu mer attraktiv kollektivtrafik. Detta i sin tur gör så alla fordon inklusive personbilarna får plats i staden, bilköerna och antal fordon i rörelse minskar, vilket leder i sin tur till en tystare och tryggare stad som har mer grönområden, bostäder och näringsverksamheter än gator och parkeringsplatser, säger han.

Parterna är också överens om ambitionen att påbörja trafik med självkörande fordon i minst ett område i Malmö. Ett förslag på lokalisering och genomförande kommer att presenteras redan under 2022. Därutöver genomförs en kraftansträngning för att med ny teknik förbättra punktligheten i hela stadstrafiken.

— Att möta Skånetrafikens höga ambitioner kommer att kräva mycket av oss. Det känns oerhört spännande, vi ser fram emot att få kavla upp ärmarna och arbeta ännu hårdare med Malmös utveckling, säger Magnus Af Petersens, marknadsdirektör på Nobina.

Bakgrund och fakta om utvecklingen av MalmöExpressen

• Den 1 juni 2014 lanserades de första MalmöExpressen-bussarna (24-meters hybridbussar) i Sverige med linje 5. Det var en början på den strukturbildande faktor som kollektivtrafiken kan vara och som inneburit en resandeökning på ca 150 procent sedan införandet.
  • Dagens MalmöExpressen-bussar finns på linje 5 i Malmö och har en komfortkapacitet på 90 resenärer till skillnad mot dagens vanliga buss som har en komfortkapacitet på 65 resenärer. Stadsbusskoncept MalmöExpressen medför hög kapacitet och bättre framkomlighet som möjliggör för både fler bostäder och en bättre boendemiljö.
  • Skånetrafiken har varit drivande i omställningen från fossilfritt till emissionsfritt med införandet av elbussar i Malmö 2018 tillsammans med trafikföretaget Nobina. Redan idag trafikeras närmare 50 procent av staden med helt elektrifierade fordon som bidrar till en tystare, bekvämare och en ännu mera hållbar kollektivtrafik och stad.
  • Bussarna drivs av förnybar el märkt med Bra Miljöval.
  • Nu läggs nästa pusselbit i detta bygge i och med introduktionen av 5 nya MalmöExpressen-linjer och introduktionen av nästa generations fordon. Totalt 94 stycken 24-meters elektrifierade bussar av BusRapidTransit-typ. Malmö och Skånetrafiken blir först ut att introducera dessa i Europa.
  • Redan till sommaren 2022 hälsas staden och resenärer välkomna ombord på MalmöExpressen linje 8 som ska gå mellan Västra Hamnen och Lindängen.
  • Sammantaget innebär det att ca 75 procent av Malmös stadstrafik kommer att vara elektrifierad sommaren 2022.
  • I de nya objekten ingår även ombyggnader av bussterminaler och viktiga bytespunkter, åtgärder för att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig samt gatuombyggnader i delar av stråken för berörda linjer. En ny kollektivtrafikbro byggs dessutom över Varvsbassängen längs linje 5.

Preliminär tidplan för MalmöExpressens nya linjer

2022: MalmöExpressen 8 - ny linjesträckning

2024: MalmöExpressen 4

2024: MalmöExpressen 5 - med ny kollektivtrafikbro över hamnbassängen

2027: MalmöExpressen 2 - med ny trafik till Nyhamnen

2027: MalmöExpressen 8

2029: MalmöExpressen 10

Fakta om Storstadspaketet Malmö

• Planerad genomförandefas är perioden 2018 - 2031
  • Kopplat till dessa kollektivtrafiksatsningar så kommer 28 550 bostäder att byggas fram till och med 2035
  • Statens finansiering består av bidrag baserat på kommunernas bostadsåtagande
  • Region Skåne svarar för trafikering

För ytterligare information och intervju kontakta Skånetrafikens presstjänst på 0451 - 288 503 eller press@skanetrafiken.se

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.