Nästan fem månaders tågstopp Hässleholm – Åstorp

Upprustningen av Skånebanan fortsätter och på måndag, den 15 april, stängs spåren mellan Hässleholm och Åstorp. Den gamla slitna kontaktledningen byts ut mot ett modernare system, inklusive nya stolpar. Arbetet pågår fram till början av september.

Arbetet resulterar i bättre och säkrare drift och ger högre komfort för resenärerna. Under byggtiden kan boende utmed järnvägen tyvärr tidvis störas av både buller och damm. Periodvis kan järnvägskorsningar komma att stängas av för biltrafik.

Under tiden Skånebanan är avstängd mellan Åstorp och Hässleholm går ersättningsbussar enligt särskild tidtabell.

Res så här

Ersättningsbussarna stannar på alla stationer, precis som tåget. På sträckan mellan Helsingborg och Åstorp går tågen som vanligt. Den som reser hela vägen från Helsingborg eller någon av stationerna närmast Helsingborg, kan få en snabbare resa genom att ta tåget ner om Lund och byta till tåg mot Hässleholm där. Om man söker sin resa i Reseplaneraren på skanetrafiken.se får man besked om vilken väg som går snabbast. Alla biljetter som är köpta för resan Kristianstad/Hässleholm-Helsingborg kommer att gälla för resan även via Lund under tiden som banarbetet pågår.

Mer information

Mer information och tidtabeller för bussen som ersätter tåget Åstorp-Hässleholm finns på skanetrafiken.se Reseplaneraren är också uppdaterad. Information om arbetet som ska utföras finns på Trafikverkets webbplats, klicka sen på "Hässleholm–Åstorp, byte av kontaktledningssystem". Bifogat finns ett informationsblad, som delas ut till hushåll längs med järnvägen.

Den 9 september startar tågtrafiken på Skånebanan igen. Om allt går enligt planerna ersätts de gamla Pågatågen då av nya Pågatåg.

Kontaktuppgifter:

Skånetrafikens presstjänst, telefon: 0451-28 85 03

Bo Wiberg, Projektledare Trafikverket mobil: 0706-34 80 89

Trafikverkets pressjour, telefon: 0771-31 15 00

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 465 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 500 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon

Det yttersta ansvaret för att Skåne binds samman av ett bra nät med tåg och bussar ligger på Region Skånes politiker som bestämmer inriktningen, sätter budgetramar och bestämmer priser. Efter riktlinjer från Region Skåne arbetar kollektivtrafiknämnden och Skånetrafikens tjänstemän med att utveckla trafiken.

Andra Avenyen 7