Nu blir det enklare för ungdomar att resa kollektivt

Nu blir det enklare för ungdomar att resa kollektivt

Idag har fler än 46.000 unga skåningar ungdoms- eller skolbiljett. Nu har Skånetrafiken gjort det möjligt för alla att flytta över sin biljett från reskort till Skånetrafikens app.

Många som reser med reskort idag har efterfrågat att ha biljetten i Skånetrafikens app, där man numera kan göra allt kopplat till sin resa; hitta närmaste väg, få information om trafikstörningar och flytta sin biljett från gammal till ny mobiltelefon.

Skånetrafiken är det första trafikbolag som erbjuder denna tjänst för sina kunder.

- Tack vare att vi utvecklat vårt biljettsystem helt själv kan vi ta fram tjänster som denna. Det kan låta som en enkel teknisk lösning. Men eftersom alla skol- och ungdomsbiljetter är personliga, så har vi behövt säkerställa och möjliggöra personlig identifiering, säger Pernilla Lyberg, försäljnings- och marknadschef på Skånetrafiken.

För att kunna flytta en biljett till Skånetrafikens app krävs ett mobilt bank-id. Detta för att säkerställa att det är den egna biljetten som flyttas över.

Så fungerar skol- respektive ungdomsbiljetten

Skolbiljetten används av alla Skånes kommuner och ger skolelever möjlighet att resa kollektivt i hela Skåne. Reglerna för vilka som får skolbiljetten bestäms av respektive kommun. Gemensamt för alla är att skolbiljetten bara gäller på vardagar och inte under lördag, söndag eller på sommarlovet.

Ungdomsbiljetten gäller för fritt resande i hela Skåne - alla dagar, hela året om. Biljetten ges automatiskt till alla ungdomar inom ett åldersspann som bestäms av kommunen. I dagsläget är det mellan 13 och 19 år, eller mellan 16 och 19 år.

Ungdomsbiljetten köps idag av följande kommuner: Båstad, Klippan, Lomma, Simrishamn, Svalöv, Trelleborg, Kävlinge Åstorp och Östra Göinge. Nästa år kommer även Höganäs att starta upp ungdomsbiljetten.

Nästa steg är att låta övriga personliga biljetter, såsom seniorbiljetten och serviceresebiljetten, användas i appen.

För frågor till Pernilla Lyberg: Kontakta Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se