Omledningar av busstrafiken när Malmö förbereder för MalmöExpressen 4

Omledningar av busstrafiken när Malmö förbereder för MalmöExpressen 4

Under våren påbörjas arbetena för att anpassa vägar för kommande MalmöExpressen 4. Dessa arbeten kommer att leda till att busstrafiken leds om på flera ställen i Malmö i vår.

MalmöExpressen 4 är nästa steg i Malmö stads och Skånetrafikens arbete att bygga en kollektivtrafik med god kapacitet, likt MalmöExpressen 5 och MalmöExpressen 8. Dessa båda linjer har snabbt blivit mycket populära att resa med i Malmö stadstrafik.

– Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder i denna del av Malmö en högkvalitativ busstrafik. Det blir rymligare, tystare och eldrivna bussar helt utan utsläpp, säger Fredrik Schell, enhetschef Planering på Skånetrafiken.

I vår startar Malmö stads vägarbeten. Det är Erikslustvägen och Linnégatan som ska byggas om efter MalmöExpressens behov. Därför kommer flera busslinjer att få ändrade körvägar från och med 19 mars och fram till nästa sommar.

– Vi har dragit om bussarnas nya körvägar och placerat de tillfälliga hållplatserna så nära den vanliga hållplatsen som möjligt. Men eftersom säkerheten alltid går först måste vi välja vägar som är trafiksäkra för bussar att köra på. Detta kan innebära att vissa resenärer får längre till sin närmaste hållplats, säger Fredrik Schell.

I slutet av mars börjar Malmö stad att tillgänglighetsanpassa bussterminalen på Gustav Adolfs torg. Dessutom anpassas gatorna runt torget för att fler MalmöExpressen-bussar ska kunna köra där. Under byggtiden får en del linjer nya hållplatslägen.

Skånetrafiken samarbetar med Malmö stad för att busstrafiken och all övriga trafik ska fungera så bra som möjligt under ombyggnationerna.

– Det blir stökigt under en rätt lång period, så Malmöborna behöver ha lite tålamod. Men vi jobbar för att framkomligheten ska vara så god som möjligt. Och när det väl är färdigt ger det ju mycket tillbaka. Malmö får en mer hållbar kollektivtrafik som gör det enklare för alla att röra sig i staden. På flera gator blir det dessutom fler och bättre cykelbanor, säger Christian Resebo, enhetschef på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad.

Samtidigt som själva gatorna byggs om kommer även många gamla, ibland hundraåriga, vatten- och avloppsledningar i gatorna att bytas ut. Syftet är att inte behöva göra några ledningsarbeten på de berörda sträckorna under många år.

– Staden kan inte växa om inte den osynliga infrastrukturen hänger med. Vi ser över kapaciteten i ledningssystemet för vatten och avlopp och förstärker och förnyar där det behövs. Förutom den förbättrade kapaciteten minskar vi även risken för framtida störningar i vattenleveransen för våra kunder, säger Jens Morän, enhetschef VA Syd.

Fakta:
Mer information om hur busstrafiken leds om och vilka linjer som påverkas:

För mer information:
Fredrik Schell, enhetschef Planering på Affärsområde buss, Skånetrafiken. Han nås via Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se

Christian Resebo, enhetschef fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709-34 14 60.

Jens Morän, enhetschef VA Syd. Han nås via Presskontakt VA Syd på 0738-530 360.