Så mycket reste skåningarna och så punktlig var Skånetrafiken 2011

Trots en kraftig dipp under snökaoset i början av året repade sig trafiken och punktligheten blev bättre och bättre. I december 2011 var 82 % av Öresundstågen och 88 % av Pågatågen i tid.
Förra året gjordes nästan 143 miljoner resor med Skånetrafiken, en ökning med 4,5 %.

Tågtrafiken ökade mest med sina 9 %. Resandet med tåg i Skåne ökade med 11,2 % och över Bron med 3,2 %. 2,9 % fler resor gjordes med regionbuss och 2,8 % fler med stadsbuss. Bland städerna toppar Ängelholm med 7,4 %, tätt följt av Helsingborg med 7,2 %, Ystad med 6,9 % och Kristianstad med 5,0 %. I Malmö ökade antalet resor med 1,5 %. Färdtjänstresorna ökade med 8,8 % och sjukresorna med 5,9 %.

Punktligheten bättre och bättre
Punktligheten blev bättre och bättre under året. 2011 var ett bra år om man undantar vintermånaderna. Tågtrafiken var punktligare (i tid eller max 2 min 59 sekunder sen) än under 2010, och den blev bättre och bättre under året. Trafiken på Ystadbanan dippade i augusti när Pågatågen från Simrishamn och Ystad kopplades in i Citytunneln och på genomgående trafik ända till Helsingborg och Ängelholm. Efter mycket arbete med att hitta och genomföra lösningar för att minska risken för förseningar på den enkelspåriga banan har punktligheten blivit bättre även där.

Buss
Stads- och regionbussars punktlighet (högst 30 sekunder tidig eller 2 min 59 s sen) mäts med hjälp av realtidssystemet. 78 % av alla avgångar med regionbussar i hela Skåne höll sig inom det spannet. Motsvarande siffra för stadsbussarna i de tio städerna var 84 %. Stadstrafiken i Malmö höll ett högre snitt – 88 %.

-    Just nu har vi en trafik som är väldigt bra. Men ett antal händelser som vi inte kunde påverka: två hårda vintrar och beslutet om kontantfri kollektivtrafik, har gjort att förtroendet för Skånetrafiken är lågt. Trots det svarar nästan 8 av 10 kunder att de är nöjda med sin senaste resa, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör.

-    Vi har gjort och fortsätter göra en rad förbättringar som märks i trafiken: De nya Pågatågen som kör de flesta sträckorna i Skåne, bytet från DSB First till Veolia som operatör för Öresundstågen, och en förbättrad organisation för trafikinformation både på plats och på webben tillsammans med Trafikverket och trafikföretagen, berättar Henrik Dagnäs.

Skånetrafikens presstjänst, Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se