Skånetrafiken minskade utsläpp av koldioxid med 25 procent under 2019

Skånetrafiken minskade utsläpp av koldioxid med 25 procent under 2019

Skånetrafiken minskade förra året sina utsläpp av koldioxid med 25 procent. Detta samtidigt som resandet slog alla rekord. Tack vare alla som under året reste kollektivt istället för med bil, slapp Skåne totalt cirka 400 000 ton koldioxid. Detta finns att läsa i Skånetrafikens hållbarhetsredovisning för 2019 som släpps i dag.

Skånetrafiken minskade förra året sina utsläpp av koldioxid med 25 procent - eller 7 860 ton. Detta samtidigt som resandet slog alla rekord. Detta finns att läsa i Skånetrafikens hållbarhetsredovisning för 2019 som släpps i dag.

- Jag är stolt över det vi åstadkommit, men vi kan göra mer. Av alla motorburna resor förra året valde skåningen bil i nästan 70 procent av fallen. Vårt mål är att fler ska välja kollektivtrafik för varje gång du väljer oss gör du samtidigt vår planet lite bättre, säger Linus Eriksson, Trafikdirektör på Skånetrafiken.

I Skånetrafikens hållbarhetsredovisning presenterar vi – som enda trafikhuvudman i Sverige – den sammanlagda klimatnytta som våra kunder skapat genom att resa med tåg eller buss istället för med bil.

Tack vare alla våra kunder som under året ställde bilen för att istället resa kollektivt, slapp Skåne totalt cirka 400 000 ton[1] koldioxid. En besparing som i stort sett motsvarar koldioxidutsläppen från cirka 200 000 skåningars årliga matkonsumtion[2]. Den som reser kollektivt med buss eller tåg sparar i snitt över 95 procent[3] av klimatutsläppen jämfört med den som kör bil.

Ersätter du dina bilresor med tåg kan du ta resa till och från jobbet i 7 år för samma mängd koldioxidutsläpp som en enda bilresa fram och tillbaka till jobbet ger. En bil i Sverige släpper i snitt ut 131 gram per personkilometer medan tåget släpper ut 0,08 gram. Detta innebär att du – för samma mängd koldioxid som en dags arbetspendling med bil ger – kan resa samma sträcka 1 638 gånger med tåg.

Satsning på elbussar

Skånetrafiken har sedan december 2018 varit helt fossilbränslefri eftersom alla våra bussar och tåg går på förnybara drivmedel – inte minst el. År 2018 rullade 23 elbussar i våra skånska städer. Under 2019 steg den siffran till hela 65 stycken. Och arbetet fortsätter när till exempel Malmö får ytterligare elbussar senare i år.

Genom att byta till el minskar vi inte bara utsläppen av växthusgaser, dessutom bidrar vi till en bättre stadsmiljö med mindre avgaser och mindre buller eftersom elbussar inte har ett avgasrör och går avsevärt tystare än bussar med förbränningsmotor.

Klimatneutralitet som nästa steg

Nästa mål är att Skånetrafikens kollektivtrafik ska bli helt klimatneutral. För att nå dit krävs att varken tillverkning av fordon, drift av trafiken eller avveckling av fordon ger några nettoutsläpp av växthusgaser. Med andra ord måste även våra leverantörer minimera sina utsläpp.

Som ett led i detta arbete inledde Skånetrafiken under 2019 ett forskningsprojekt som syftar till att säkerställa hållbarhet i hela leverantörskedjan.

- I hållbarhetsarbetet är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv. Därför arbetar vi med såväl miljöfrågor som sociala frågor för att nå hållbarhet i hela vår värdekedja, säger iris Rehnström, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken och fortsätter:

- Det gäller att inte bara tänka här och nu, men på allt från arbetsvillkor vid framställning av komponenter till våra bussar och tåg i andra världs­delar till omtanke om våra kunder ombord.

Här hittar du Skånetrafikens hållbarhetsredovisning

Fakta

• Alla våra resor med buss och tåg är märkta med Svenska Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Märkningen kräver låga klimat- och avgasutsläpp och en effektiv energianvändning.
  • Den som reser kollektivt med buss eller tåg sparar i snitt över 95 procent[4] av klimatutsläppen jämfört med den som kör bil.
  • 100 procent förnybar energi/förnybart bränsle i allmän kollektivtrafik.
  • Våra buss- och tågresor besparar miljön cirka 400 000 ton koldioxidutsläpp om året. Detta motsvarar koldioxidutsläppen från cirka 200 000 skåningars årliga matkonsumtion.
  • Läs mer om Skånetrafikens miljöarbete

[1] Skånetrafikens klimatnytta, en modell för beräkning av kollektivtrafikens positiva klimatpåverkan, Calluna 2020.

[2] Svenskens genomsnittliga matkonsumtion genererar cirka två ton koldioxid om året. Källa: FOI: Energi- och koldioxidintensiteter för 319 varor och tjänster https://www.foi.se/rapportsammanfattning?reportNo=...

[3] Skånetrafikens klimatnytta, en modell för beräkning av kollektivtrafikens positiva klimatpåverkan, Calluna 2020.

[4] Skånetrafikens klimatnytta, en modell för beräkning av kollektivtrafikens positiva klimatpåverkan, Calluna 2020.

Vill du veta mer kontakta:
Iris Rehnström
, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken, som nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.