Elbuss i Landskrona. Foto: Skånetrafiken/Lars Dareberg

Skånetrafiken och Keolis har skrivit avtal om Landskronas stadstrafik och Ventrafiken

Nu är avtalet mellan Skånetrafiken och Keolis påskrivet. Keolis blir alltså det trafikföretag som tar över trafiken från och med december 2024.

Idag vid lunchtid skrevs avtalet under – för Skånetrafikens del av Maria Nyman, trafikdirektör, och Saman Tondnevis, chef för Affärsområde Buss, och för Keolis del av Linda Ekdahl, Områdeschef Syd på Keolis. Detta är Keolis andra avtal i Skåne. I början av januari skrev Keolis på ett avtal om Lunds nya stadstrafik som startar 20 augusti i år.

– Det är väldigt bra att vi får en god fördelning av olika leverantörer i Skåne. Jag ser fram emot trafikstarten och ännu bättre trafik till våra kunder i området från december 2024, säger Saman Tondnevis.

Den nya trafiken innehåller flera delar som ska skapa en attraktiv kollektivtrafik som anpassas efter Landskronas expansion och framtidsplaner. Resandet i Landskronas stadstrafik är redan idag i Skånetoppen med mer än dubbelt så stort resande per invånare än alla andra jämförbara kommuner.

I upphandlingen ställer Skånetrafiken höga miljökrav, bland annat för nyinköpta fordon när det gäller intyg för särskilt farliga kemikalier i tillverkningen, miljövarudeklaration, miljöprestanda och hållbarhetskrav för batteritillverkningen. Utöver detta finns högre krav på punktlighet, kundnöjdhet och levererad kvalitet.

Fakta:

• Förbättrad linjesträckning för linje 1 med tiominuterstrafik.
  • Anpassning till utbyggnadsplaner och stadsutveckling Landskrona.
  • Fyra stadsbusslinjer med 14 depåladdade elbussar (finns i trafik idag).
  • Linje 3 trafikeras med 4 nya slide in-trådbussar.
  • Venbusslinjen trafikeras med två nya 10 meters elbussar.
  • Trafikstart i december 2024.

För mer information:
Saman Tondnevis, chef Affärsområde Buss, Skånetrafiken. Han nås via Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se.