Fotograf Lars Darberg.

Skånetrafiken satsar på Öresundspendlare

Kollektivtrafiken fyller en viktig funktion i att knyta samman Öresundsregionen. Det ska vara enkelt och hållbart att resa mellan Danmark och Sverige. Därför satsar Skånetrafiken på Öresundspendlare.

Efter år med restriktioner behövs nu flera insatser för att återigen få Öresundsregionen att blomstra, Skånetrafiken bidrar med att satsa på Öresundspendlare.

- Att resa kollektivt är bra ur så många aspekter, för resenären är det i dagens läge ett prisvärt alternativ, och ur ett hållbarhetsperspektiv är det ett väldigt klimatsmart färdmedel. Genom att resa kollektivt minskar du din resas klimatutsläpp med cirka 90 procent jämfört med om du skulle ha gjort resan med bil, säger Pernilla Lyberg, avdelningschef Försäljning och marknad på Skånetrafiken.

Arbetspendlingen ökar över sundet och Skånetrafiken vill med en kampanj locka både nya och gamla pendlare till att resa mer kollektivt. Därför rabatteras två periodbiljetter över Öresund, 30-dagarsbiljetten och Flex 10/30, mellan den 3 och den 16 oktober.

- Vi ser att kampanjen vi gjorde i våras för resenärer i Skåne blev väldigt lyckad. Nu vill vi även göra motsvarande för Öresundspendlarna så att fler får upptäcka hur smidigt det är att resa kollektivt, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

- Det är viktigt att knyta samman Skåne och Danmark till en gemensam arbetsmarknadsregion. Den här kampanjen är ett steg i att öka resandet och få fler att vilja resa hållbart över Öresund, säger Lars Hansson (C), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Fakta om erbjudande till Öresundspendlare 3–16 oktober 2022
      25 procent rabatt på 30-dagarsbiljetten och Flex 10/30 dagar över Öresund via Öresundsbron eller med färja. Initiativet riktar sig främst till tre målgrupper: bilpendlare över Öresundsbron, boende i Danmark som pendlar kollektivt till Sverige och boende i Sverige som pendlar kollektivt till Danmark.

30-dagarsbiljetten
      Malmö-Köpenhamn via Öresundsbron, ordinarie pris 2 345 kronor, rabatterat pris 1 759 kronor. Biljetten köps i Skånetrafikens app eller till reskortet. Flera biljetter kan köpas och sparas i ett år.

Flex10/30 dagar
      Tio 24-timmarsbiljetter Malmö-Köpenhamn via Öresundsbron ordinarie pris 1 760 kronor, rabatterat pris 1 320 kronor. Biljetterna köps i Skånetrafikens app och måste aktiveras inom 30 dagar från köp.

Båda biljettyper finns med Metro-tillägg för att kunna resa med danska Metron.

För mer information vänligen kontakta Pernilla Lyberg som nås genom press@skanetrafiken.se eller telefon 0431-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 500 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.