Maria Nyman, Trafikdirektör Skånetrafiken

Skånetrafiken ser ett svagt ökat resande

Just nu ser vi en svag ökning av resande i kollektivtrafiken. Det visar Skånetrafikens månadsrapport för april. Men ännu är det lång väg kvar till siffrorna för samma månad 2019, före pandemin.
Vi ser att en del resenärer har börjat återanvända till oss. Men vi behöver alla fortsätta att hjälpas åt med att undvika trängsel. Den uppmaningen blir ännu viktigare nu när sommaren närmar sig och resandet till utflyktsmål och stränder ökar, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, lyfter också fram hur viktigt det är med fortsatt försiktighet:

- Vi börjar se en effekt av att vaccineringen är igång och att efterfrågan på kollektivtrafik sakta börjar komma tillbaka. Jag hoppas att det håller i sig och att resandet så småningom kan bli vad det varit tidigare, men på ett kontrollerat sätt utan risk för smittspridning.

Men trots att antalet resor i april ökade jämfört med tidigare månader i år så är det fortfarande lågt. Jämfört med april 2019 ligger de på 56,3 procent. Fördelat per trafikslag har resandet minskat enligt följande: tåg - 58 procent, Pågatågen - 45 procent och Öresundståg - 74 procent. Regionbuss ligger på en minskning med 52 procent och stadsbuss med 49 procent.

Resultatet för Skånetrafiken efter april månad är som en följd av pandemin och minskat resande 161 miljoner kronor lägre än budget.

- Vid tiden för budget 2021 så hade vi ännu inte sett den andra vågen i pandemin. Vi fick då ett ännu lägre resande under en längre tid än vi hade förutsett, konstaterar Maria Nyman.

Hon påtalar att det är viktigt att alla betalar biljett vid resande med kollektivtrafiken. Nyligen har Skånetrafiken ökat tilläggsavgiften med 50 procent till 1500 kronor för den som reser utan biljett i ett försök att komma tillrätta med problematiken.

Försäljningen av biljetter fortsätter att gå svagt uppåt. Under april stack främst ökningen av enkelbiljetter ut där ökningen låg på närmare 40 procent jämfört med april 2020.

Den nya pendlarbiljetten flex 10/30 står denna månad för 7 procent av försäljningen av periodbiljetter. Kunden får här ett paket med tio biljetter som var och en är giltiga i 24 timmar. Under tiden som biljetten är giltig kan man resa hur mycket man vill inom sin zon. Antalet sålda periodbiljetter totalt sett har gått ned lite jämfört med förra månaden. Siffrorna tyder på att många fortfarande jobbar hemma och att de väljer att köpa enkelbiljetter de fåtal gånger de åker till sitt arbete.

Självservicenivån fortsätter att öka och går upp även i april. En ökad försäljning av enkelbiljetter har lett till en ökad försäljning i app och i biljettautomater. I april månad var självservicegraden nästan 90 procent. I rapporten framkommer också att drygt 70 procent av kunderna tycker att det är enkelt att köpa Skånetrafikens biljetter.

Punktligheten är det som kunderna tycker är det viktigaste för den totala reseupplevelsen. Och punktligheten är fortsatt mycket hög för Skånetrafikens samtliga trafikslag; här toppar Serviceresor med 94 procent, tätt följt av Pågatågen och stadsbuss som båda har 93 procent. Därefter kommer regionbuss på 91 procent och Öresundståg på 88 procent.

För ytterligare information kontakta Skånetrafikens presstjänst på mobil: 0451-28 85 03 eller email: press@skanetrafiken.se

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.