Skånetrafiken väljer Conduent Transportation som leverantör av nya biljettmaskiner

Skånetrafiken har skrivit avtal med Conduent Transportation om att leverera 225 biljettautomater.

Totalt kommer Conduent att leverera 265 biljettautomater av modellen Conduent Expert 6000. 225 biljettautomater ska Skånetrafiken använda och övriga 40 går till Blekingetrafiken och Östgötatrafiken, som ingår i samma upphandling.

– Vi är väldigt glada över att börja arbeta tillsammans med Conduent Transportation. Avtalet innebär att vi tar ett större ansvar även för mjukvaran i biljettautomaterna och själva kan göra förbättringar och anpassningar som gynnar våra kunder. Tanken är att de ska vara lika enkla att använda som vår app, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

– Vår biljettautomat Conduent Expert 6000 ger Skånetrafiken möjligheten att erbjuda sina buss- och tågresenärer fortsatt möjlighet att betala för sina resor i moderna, enkla biljettautomater som förbättrar användarupplevelsen ännu mer, säger Jean-Charles Zaia, direktör och divisionschef för Transit på Conduent Transportation.

De nya biljettautomaterna tas i bruk i slutet av 2019 samtidigt som de gamla biljettautomaterna kopplade till att Jojo-korten fasas ut. En mer detaljerad tidplan kommer nu att arbetas fram tillsammans med leverantören.

De nya biljettautomaterna kommer att vara kopplade till Skånetrafikens nya biljettsystem och innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafikens app.

Fakta

• Conduent Transportation är en erfaren leverantör av mobila lösningar för kollektivtrafik och har levererat liknande biljettautomater till operatör i bland annat Finland och Malaysia.
  • Conduent Transportation levererar biljettautomaterna med tillhörande operativsystem. Genom ett serviceavtal ansvarar de även för drift och underhåll av automaterna vilket till exempel omfattar byte av papper och reparation.
  • Avtalet är skrivet för 6 år med en option på förlängning med 2 år i taget.
  • Skånetrafiken utvecklar gränssnitt och den mjukvara som kommer att finnas i biljettautomaterna.
  • Avtalet för de gamla biljettautomaterna som är kopplade till Jojo-korten går ut i mitten av december 2019.
  • Biljettautomaterna kommer att innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafiken-appen.
  • Kunderna kommer att kunna betala med bankkort och sedan välja att få sin biljett på papper eller på Skånetrafikens nya kort som lanseras under hösten. I ett senare skede kommer det även bli möjligt att koppla biljetten till sitt bankkort.
  • Parallellt med de nya biljettautomaterna fortsätter Skånetrafiken att vidareutveckla sin app. Hittills använder över hälften av de skånska pendlarna appen för att köpa sina månadskort.

För mer information, kontakta:

Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Robert Corbishley, European PR Manager på Conduent, nås på +44 (0)7703 516569 eller robert.corbishley@conduent.com.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon