Under april sjönk Skånetrafikens resor med buss och tåg ytterligare.

Skånetrafikens resor fortsatte att minska under april

Skånetrafikens verksamhet har påverkats av covid-19. Under de två sista veckorna i mars halverades antalet resor. Under april sjönk antalet resor ytterligare. Även Skånetrafikens försäljning fortsatte nedåt under april. Antalet upptagna platser på Skånetrafikens bussar och tåg ligger i rusningstid i snitt på mellan 18 och 25 procent.

Skånetrafikens buss- och tågtrafik har påverkats av restriktioner och förändrade resmönster med anledning av covid-19. Resandet varierar mellan trafikslag och sträcka, men i stort sett halverades antalet resor under de två sista veckorna i mars. Under april sjönk antalet resor med Skånetrafiken ytterligare.

I Skåne har det sammanräknade antalet tågresor under april minskat med upp emot 60 procent – jämfört med samma månad förra året. Det totala antalet bussresor i Skåne har under samma period minskat med omkring 55 procent.

Antalet tågresor över Öresundsbron har minskat med upp emot 90 procent.

Skånetrafikens Serviceresor har under april legat omkring 40 procent under samma månad förra året.

Minskad försäljning på grund av covid-19
I takt med ett minskat resande fortsatte Skånetrafikens biljettförsäljning under april att minska och landade nästan 60 procent under samma månad förra året – minus 145 miljoner kronor. Därmed ligger intäkterna från försäljningen av biljetter för årets fyra första månader cirka 211 miljoner kronor under samma period förra året. Enligt dagens prognos för helåret 2020 landar årets intäkter från försäljning cirka 1 miljard kronor under budget. Detta utan att räkna med statens riktade bidrag till Sveriges kollektivtrafik på sammanlagt 3 miljarder kronor som kommunicerades den 11 maj.

- För att möta ett minskat resande och samtidigt hantera risken för en ökad akut sjukfrånvaro har vi anpassat stadsbusstrafiken i Helsingborg, Lund, Hässleholm och Höör, samt trafiken med Pågatågen på kvällar och helger, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken och fortsätter:

- Vi prioriterar arbetspendling så att de som behöver kan fortsätta resa. Vi har däremot glesat ut mellan 10 och 20 procent med fokus på avgångar utanför peaktrafik, säger Linus Eriksson.

Insatser för att undvika trängsel ombord
Med anledning av covid-19 mäter Skånetrafiken sedan i början av april varje dag antalet lediga platser ombord på tåg och bussar – digitalt på vår livekarta, men även manuellt.

Mätningarna visar att antalet upptagna platser ombord i snitt ligger mellan 18 och 25 procent. Vi har ca 1200-1500 kontroller dagligen med fokus på rusningstid och de mest trafikerade sträckorna.

- Generellt har vi inte problem med trängsel i nuläget. Däremot kan en enstaka avgång ha fler resenärer. Om en och samma avgång är full flera dagar i rad är vi beredda att förstärka trafiken, säger Linus Eriksson.

För att undvika trängsel förlänger Skånetrafiken de tågavgångar som kan förlängas och visar i våra digitala tjänster på hemsida och i mobil vilka turer som är fulla.

- Genom Skånetrafikens livekarta kan du planera din resan och välja en annan avgång om den du tänkt ta verkar vara full. Vid tågresor i peaktid uppmuntrar vi alla att sprida ut sig både på station och ombord, eftersom det ofta är ojämn fördelning av resenärer mellan olika avgångar, men även mellan olika vagnar på samma avgång, avslutar Linus Eriksson.

För att underlätta för de skånska pendlarna kör Skånetrafiken sedan 11 maj extra Öresundståg mellan Malmö och Helsingborg i rusningstid. Utöver det lanserade vi i början av april en mer flexibel 7-dagars periodbiljett. Allt för att underlätta för de som trots dagens osäkra läge behöver resa med oss på Skånetrafiken.

För mer information, kontakta: Linus Eriksson
, trafikdirektör på Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.