Skånetrafikens verksamhetsberättelse 2023 visar på ett ökat resande

Skånetrafikens verksamhetsberättelse 2023 visar på ett ökat resande

Skånetrafiken avslutar året med en marknadsandel* på 33 procent, en ökning med 2 procent jämfört med 2022. Resorna med Skånetrafiken har sammantaget ökat med 12,2 procent, och resorna till och från Köpenhamn över Öresundsbron slår alla rekord. Det är några av slutsatserna när Skånetrafiken summerar 2023.

- Vi ser med glädje att fler skåningar nu väljer att resa med Skånetrafiken. Vi ska fortsätta att utveckla kollektivtrafiken framåt och fortsätta resan med att fler skåningar ska välja det hållbara sättet att resa för att ta sig till jobbet, skolan, träningen eller besöka sina nära och kära, säger Carina Zachau (M), ordförande Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Året inleddes med en prisjustering för alla Skånetrafikens biljetter för att möta de ökade kostnaderna. Detta har inneburit att trafiken har fredats under 2023 från de neddragningar som flera andra kollektivtrafikhuvudmän har tvingats till.

Med ökad biljettförsäljning och modet att ta viktiga beslut, kunde kollektivtrafiknämnden dessutom föreslå regionfullmäktige att biljettaxorna på den skånska sidan inte skulle höjas alls för 2024.

- 2023 var ett viktigt år av flera anledningar. En omvärld som påverkar Skånetrafikens ekonomi ställer stora krav på organisationen på flera sätt, samtidigt som kunderna visar med tydlighet att många vill åka kollektivt. Skånetrafiken är en organisation som anpassar och satsar sig ur svåra tider, säger Maria Nyman, trafikdirektör för Skånetrafiken.

*Marknadsandel innebär att man jämför hur många som reser kollektivt med hur många som reser med bil och motorcykel i Skåne.

Lite korta fakta om 2023

• Antalet resor 2023 uppgick till cirka 164,5 miljoner resor och har jämfört med 2022 ökat med 12,2 procent.
  • Resorna över Öresundsbron har ökat med 30,8 procent jämfört med 2022.
  • Budgeterade biljettintäkter var 3 199 miljoner kronor och utfallet blev 52 miljoner kronor bättre än budget.
  • Antalet serviceresor under 2023 har ökat med cirka tio procent jämfört med 2022.
  • Skånetrafiken började köra tåg på dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg, och fyra spår mellan Malmö och Lund, vilket gör sträckorna mer pålitliga. Stationer som Burlöv får i och med de nya spåren både Öresundståg och Pågatågen.
  • I rusningstid går ett tåg var tionde minut över Öresundsbron.
  • I Lund gjorde Skånetrafiken tillsammans med staden och leverantören Keolis en stor omläggning av all busstrafik i staden.
  • Pågatågen firade 40 år. De lila Pågatågen har blivit en del av den skånska landskapsbilden och är mycket populära hos skåningarna.
  • Idag har cirka 46 000 ungdomar/elever från 33 skånska kommuner ungdoms- eller skolbiljett. Alla med ungdoms- och skolbiljett kan nu flytta sin biljett till appen, vilket fler än tio procent redan gjort.
  • Beslut i fattades i Regionstyrelsen i Region Skåne om att köpa tio danskägda Öresundståg. Det betyder att Skånetrafiken vid tidtabellskiftet i december 2023 förfogade över 111 Öresundståg.

Om du vill veta mer Kontakta Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken. Hon nås genom Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se