Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken

Skånetrafikens verksamhetsberättelse januari-augusti 2023: Budget i balans trots höga kostnader

Under tisdagen antogs Skånetrafikens verksamhetsberättelse för januari till augusti 2023 av kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Trots högre kostnader har Skånetrafiken lyckats balansera sin budget under årets första åtta månader.

Skånetrafiken påverkas precis som många andra av rådande omvärldsläge där framför allt en högre inflationsnivå slår rakt mot förvaltningens verksamheter. Olika index och inte minst att kostnaderna för drivmedel ökar, gör att Skånetrafiken måste anpassa verksamheten till rådande förhållanden och hitta effektiviseringsmöjligheter som har minst möjliga påverkan på kunderna.

- Vi är inne i en turbulent tid där kostnaderna ökar, samtidigt som vi lanserar stora avtal. Skånetrafiken påverkas även av Trafikverkets ombyggnad av Västkustbanan. Men som organisation står Skånetrafiken stadigt, kunderna har hittat tillbaka till kollektivtrafiken och det märks att de vill bidra till ett hållbart Skåne, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Skånetrafiken mäter antalet resor på flera sätt, bland annat i så kallade marknadsandelar. Det innebär att man jämför hur många som reser kollektivt med hur många som reser med bil och motorcykel i Skåne. Efter att ha varit nere på 22 procent 2020, respektive 21 procent 2021, landade marknadsandelen för Skånetrafiken på 31 procent för 2022, vilket är i nivå med resultatet från 2019, innan pandemin. För perioden januari till augusti 2023 är resultatet 33 procent.

Intäkterna från biljettförsäljningen är bättre än budget, hela 64 miljoner kronor (tre procent) för perioden januari-augusti. Det är framför allt biljettintäkterna över Öresundsbron som har ökat över förväntan.

- Trots accelererande kostnader har förvaltningen lyckats balansera budgeten på ett bra sätt. Intäkterna från biljettförsäljningen bidrar till att manöverutrymmet avseende kollektivtrafikens utveckling alltjämt är gott. Sammantaget innebär det att den skånska kollektivtrafiken står väl rustad att möta framtiden och de utmaningar som finns så att regionfullmäktiges långsiktiga mål kan uppnås, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne.

Du hittar verksamhetsberättelsen på Kollektivtrafiknämnden - Region Skåne (skane.se)

Om du vill veta mer Kontakta Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken. Hon nås genom Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se