Lars Hansson (C), kollektivtrafiknämndens 1:e vice ordförande, Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafik och service i Malmö och Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken vid invigningen av MalmöExpress 8 den 9 juni.

Snart startar nya linje 8 – den första helelektrifierade MalmöExpressen

Den nya MalmöExpressen 8 blir den första helt eldrivna 24-metersbussen i Sverige. Den börjar gå den 12 juni på en delvis ny linje mellan Lindängen och Västra Hamnen.

MalmöExpressen 8 är först ut av fem nya stadsbussexpresser i Malmö, som en del av samverkansavtalet mellan Malmö stad, Skånetrafiken och trafikföretaget Nobina. De nya bussarna är rymliga, tysta och helt utsläppsfria. MalmöExpressen är ett stadsbusskoncept i Malmö med hög kapacitet och god framkomlighet. Den nya bussen är den första helt eldrivna 24-metersbussen i Sverige.

– Varje 24-meterbuss frigör närmare 75 bilar från våra gator. Så dessa tysta, hållbara bussar är det bästa valet för att ta sig fram i Malmö, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken.

Den nya linjen har som syfte att på ett bättre sätt binda samman staden genom att göra det enklare att resa mellan de olika stadsdelarna – från Lindängen, via Hermodsdal, till Västra Hamnen. Men till att börja med kommer den inte att ha sin maximala framkomlighet eftersom all infrastruktur inte är färdigbyggd till trafikstarten 12 juni.

– Detta är en mycket ambitiös satsning på utsläppsfria fordon med hög kapacitet och framkomlighet som kommer att skapa en tystare och renare miljö, något som inte bara kommer alla som reser kollektivt till godo utan även alla Malmöbor, säger Lars Hansson (C), kollektivtrafiknämndens 1:e vice ordförande.

Under hösten kommer fler elbussar att levereras och det innebär att ca 65 procent av Malmös stadstrafik kommer att vara elektrifierad tack vare de 21 nya 24-metersbussarna. Men det stannar inte vid detta utan utbyggnaden nya MalmöExpressen kommer att fortsätta från 2024 till 2029 med ytterligare fyra linjer och inte mindre än 94 eldrivna 24-metersbussar.

– Städer världen över tittar på hur hållbara transporter kan bidra till den gröna omställningen och ge ökad livskvalitet. I Malmö pågår större omvandling av trafiken och jag är glad att den första av totalt fem nya MalmöExpresslinjer nu kan tas i bruk för att knyta samman staden samt erbjuda Malmöbor och besökare bättre möjligheter att resa hållbart, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trafik och service i Malmö.

Fakta

• MalmöExpressen 8 är först ut av fem nya stadsbussexpresser i Malmö, som en del av samverkansavtalet mellan Malmö stad, Skånetrafiken och trafikföretaget Nobina.
  • Bussen är 24 meter lång, drivs helt av miljömärkt el och rymmer ca 100 resenärer. En normalbuss på 12 meters längd rymmer 40 resenärer.
  • Bussarna drivs av förnybar el märkt med Bra Miljöval.
  • Cirka 65 procent av Malmös stadstrafik kommer att vara elektrifierad sommaren 2022.
  • Länk till linjenätskarta och tidtabell: Stadsbuss_Malmo_8_220612_220813.pdf (skanetrafiken.se)
  • Nya linje 8 går mellan Västra Hamnen och Lindängen. Linjen kommer inte att köra mellan Malmö C och Hyllie, som dagens linje 8 gör. För att åka mellan dessa hållplatser tar man linje 10. Linje 8 kommer inte heller att köra via Dalaplan.
  • Preliminär tidplan för MalmöExpressens nya linjer:
    2022: MalmöExpressen 8 – ny linjesträckning
    2024: MalmöExpressen 4
    2024: MalmöExpressen 5 - med ny kollektivtrafikbro över hamnbassängen
    2027: MalmöExpressen 2 - med ny trafik till Nyhamnen
    2029: MalmöExpressen 10

För ytterligare information:
Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss, via Skånetrafikens presstjänst på 0451-288 503 eller press@skanetrafiken.se.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 500 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.