Skånetrafikens Saman Tondnevis, affärsområdeschef, och Maria Nyman, trafikdirektör,  signerar två nya bussavtal som startar i december 2022.
Skånetrafikens Saman Tondnevis, affärsområdeschef, och Maria Nyman, trafikdirektör, signerar två nya bussavtal som startar i december 2022.

Stärkt kundfokus i Skånetrafikens två nya bussavtal

Skånetrafiken har skrivit på två nya avtal med trafikföretaget Nobina för busstrafiken i Skåne. Ett avtal för Höganäs – Ekeby – Svalöv och ett avtal för Hässleholm stad och region samt Höörs ringbusslinje. Efter starten i december 2022 kommer bland annat SkåneExpressen 11 börja köra och en successiv övergång till elbussar kommer att ske.

— Vi rustar för att skåningarna ska återkomma till ett hållbart resande där punktlighet, trygghet och klimatsmarta resor står i fokus, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

Höganäs, Ekeby och Svalöv (HES)

HES-avtalet omfattar regionbusstrafik och anropsstyrd trafik för sju kommuner i ett stort geografiskt område; hela Kullahalvön ner till Rydebäck och Landskrona i söder, och i öster med knutpunkt i Ekeby samt Bjuvs och Svalövs kommuner där Söderåsbanan ska börja gå.

— Covid-19 har resulterat i ett kraftigt minskat resande, men med detta nya förbättrade utbud rustar vi för att skåningarna i nordväst kan återvända och i ökad utsträckning välja att resa på ett hållbart sätt. Inte minst eftersom vi inför resmöjligheter med ökad flexibilitet, och att kopplingen med buss till den nya tågtrafiken på Söderåsbanan förbättrar tillgängligheten, säger Saman Tondnevis.

Dessutom blir det effektivare inpendlingsmöjligheter för dem som bor i kommuner öster om Helsingborg. Trafiken kommer successivt att bedrivas med elbussar, vilket är unikt för busstrafik utanför våra städer. Detta är ett led i Skånetrafikens målsättning om en helt utsläppsfri kollektivtrafik. Man inför även den nya SkåneExpressen 11 som erbjuder snabb resa mellan Höganäs och Helsingborg.

— Ersättningen för trafikuppdraget på de större linjerna kommer att baseras på resande-incitament, det vill säga att bussföretaget får betalt för hur många som reser med oss, vilket kommer att stärka vårt gemensamma kundfokus, förklarar Saman Tondnevis.

Fakta om HES-avtalet

• Avtalets värde för HES-området uppgår till ca 1,3 miljarder kronor
  • Avtalsperioden är på 8 +2 år, start i december 2022

Hässleholm stad och region, samt Höörs ringbuss

Avtalet för Hässleholm och Höör omfattar busslinjelagd trafik för Hässleholm stad och region, Höörs ringbuss samt anropsstyrd trafik. I Hässleholm kommer bland annat modern eldrift i stadsbusstrafiken att införas och tillsammans med Höörs kommun har Skånetrafiken utvecklat en effektivare trafik. Sammantaget så bidrar detta till en hållbar utveckling av kollektivtrafiken i områdena. Ersättningen för trafikuppdraget på stadsbusslinjerna kommer även här att baseras på resandeincitament.

Fakta om Hässleholm- och Höör-avtalet

• Avtalets värde för Hässleholms- och Höörområdet uppgår till ca 340 miljoner kronor
  • Avtalsperioden är 8 + 2 år, start i december 2022

Båda avtalen ska ge resenärer i områdena ett punktligt, tryggt och flexibelt kollektivtrafikutbud vilket är ett viktigt led i Skånetrafikens målsättning om en hållbar utveckling i Skåne.

För ytterligare information kontakta Skånetrafikens presstjänst på mobil: 0451-28 85 03 eller email: press@skanetrafiken.se

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.