​2015 nytt toppår för Skånska Byggvaror som bygger för ”butikernas år” 2016

Skånska Byggvaror växer snabbt och öppnar fem nya butiker 2016

50 år efter starten summerar Skånska Byggvaror sitt hittills mest framgångsrika år. Omsättningen ökade med 22 procent till 721 (590,3) mkr och rörelseresultatet nådde 7,8 procent (EBITDA). Bakom utvecklingen står försäljningsökning inom alla produktgrupper, kraftig tillväxt i Norge, butiksexpansion samt utökade satsningar på e-handel och produktlanseringar. Nu planeras för fortsatt stark tillväxt och 2016 blir det verkliga omnikanalsåret med fem nya butiker i Sverige. Dessutom väntar en expansion i Danmark.

Skånska Byggvaror har vuxit omsättningen med över 20 procent i genomsnitt de senaste åtta kvartalen. Den starkaste tillväxten under 2015 kommer från det norska dotterbolaget Grönt Fokus som vuxit med 70 procent, i takt med ökad marknadsnärvaro och lansering av en ny butik i Oslo. Skånska Byggvarors satsningar på e-handel och omnikanal har fortsatt skörda framgångar när nya kundgrupper fått upp ögonen för bolagets produkter, online eller i de allt fler butiker som öppnas. Under året har produktlanseringarna duggat tätt inom b.la uterum, fönster, dörrar och förvaring.

Vi har haft ett härligt 2015 och är glada över att ha nått både omsättnings- och resultatmål. Särskilt roligt är att vår norska satsning levererar så starkt, vilket ger råg i ryggen för såväl fortsättningen i Norge som vår expansion i Danmark via förvärvet Pavillon. Stort tack till alla medarbetare som gör att vi att vi lyckas nå våra mål. Nu spänner vi bågen för ett minst lika roligt 2016 med ett pärlband av butikslanseringar och fortsatt fokus på att erbjuda kanonprodukter till våra kunder, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

2015 blev händelserikt för Skånska Byggvaror. Utöver den starka expansionen, satsning på ny e-handel och butiker, nya produkter, förberedelse för en börsnotering och en växande organisation handlade året också om förvärv. I slutet av 2015 förvärvade Byggmax Skånska Byggvaror och samtidigt förvärvade Skånska Byggvaror det danska Pavillon för att etablera närvaro i Danmark.

Vår expansion fortsätter i högt tempo även under 2016. Vi kommer att investera i digitala butiker och e-handel, kundservice samt i fem nya butiker. Målet är att nå fler kunder, just då och där våra kunder vill nå oss och handla av oss. Vi ska vara byggvaruhandelns bästa aktör inom omnikanal, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

Under 2015 anställdes 15 nya medarbetare inom Skånska Byggvaror. Under 2016 räknar bolaget med att anställa 30 nya medarbetare. Många av dessa kommer att bemanna de nyöppnade butikerna i Malmö, Örebro, Uppsala, Värmdö och Falun. Butiker som alla öppnar under mars månad 2016.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post:anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.seKanongatan 13, 254 67 Helsingborg.