​Skånska Byggvaror satsar på att mäta kundnöjdhet och snittar omkring 50 i NPS

Skånska Byggvarors kunder ger högt betyg och rekommenderar det gulgröna varumärket

Skånska Byggvaror har lanserat ett nytt sätt att mäta kundnöjdhet och kundrekommendationer. Det internationellt erkända nyckeltalet NPS (net promotor score) har valts för att mäta kunders benägenhet att rekommendera Skånska Byggvaror. Några månader efter lanseringen är Skånska Byggvarors genomsnitt omkring 50 i NPS. Ett högt betyg som vittnar om varumärkets styrka.

Nöjda kunder är goda ambassadörer för Skånska Byggvaror. Det har varit företagets ledstjärna sedan starten 1965. Sedan våren 2015 har regelbundna mätningar av NPS lanserats. Samtliga kunder får besvara frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Skånska Byggvaror till en kollega eller vän?”. På veckobasis sammanställs sedan resultatet och sedan lanseringen har Skånska Byggvaror haft ett stadigt genomsnitt runt 50. Ett högt betyg, exempelvis jämfört med det svenska detaljhandelssnittet på cirka 35. Under vissa veckor har Skånska Byggvaror nått 60 i NPS, vilket är i linje med eller nära världskända varumärken som Amazon och Apple.

Vi är måna om att noga följa vår kundnöjdhet och att säkerställa att eventuella brister från vår sida snabbt rättas till. Naturligtvis är vi glada över kundernas betyg så här långt men vi vill bli ännu bättre. Målsättningen ska vara att varje dag på året ha branschens allra mest nöjda kunder, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

NPS mäts efter varje genomfört köp hos Skånska Byggvaror och sker i samarbete med företaget Quicksearch. Skånska Byggvaror möter kundnöjdhet i webbutiken, butiker, kundservice, leverans och logistik, produkter, köpvillkor och betalning samt övrigt. Sedan juni mäts även NPS i Norge.

Skånska Byggvaror är en expansiv och lönsam onlinebaserad nordisk distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Skånska Byggvaror strävar efter att erbjuda ett noga utvalt och prisvärt sortiment till hemmafixare, huvudsakligen genom sin webbplattform. Affärsmodellen kännetecknas av en hög andel produkter under eget varumärke, kontroll över värdekedjan från produktutveckling till hemleverans samt hög servicenivå oavsett försäljningskanal. Utöver webben har Skånska Byggvaror sex etablerade fysiska butiker, fyra i Sverige och två i Norge. Sedan grundandet 1965 har Bolaget framgångsrikt utvecklats från en postorderförsäljare till en etablerad distanshandlare med över sex miljoner besök på webben årligen.

För att komma i kontakt med Skånska Byggvaror ring 042 - 210 100.