Gå direkt till innehåll
På Skellefteå Airport finns en unik möjlighet att höja kunskapsnivån genom praktiskt arbete i en verklig miljö.

Stärker kompetensen för en framtid med elektrifierat flyg

Samverkansprojektet TakeOff har fokus på att bygga upp kompetensen och öka kunskapen inom elflyg för att kunna nå målet med att minska beroendet av fossila bränslen och möjliggöra en mer miljövänlig framtid för luftfarten.

– Eftersom hela flygekosystemet genomgår förvandling är det avgörande att tidigt börja arbeta med kompetensförsörjning så att de uppkommande behoven tillgodoses. Genom den fysiska infrastruktur som etablerats i ELIS-programmet på Skellefteå flygplats finns det en unik möjlighet att höja kunskapsnivån genom praktiskt arbete i en verklig miljö, säger Annelie Viksten, affärsutvecklare i ELIS programmet.

Projektet TakeOff ska främja kunskap, innovation och utveckling inom områden såsom eldrivna flygplan och laddningsinfrastruktur på flygplatser. Genom att bygga upp kompetens och skapa en robust laddningsinfrastruktur hoppas man kunna möta behoven för en framtid med elektrifierat flyg.

Förutom att sträva efter att göra flyget fossilfritt ska projektet även stärka samarbetet mellan olika sektorer såsom näringsliv, samhälle och akademi. Genom att stärka och dra nytta av tvärvetenskaplig forskning och utveckling, förväntas projektet inte bara gynna miljön utan även skapa nya möjligheter och främja innovation.

Den långsiktiga nyttan med detta projekt är att bidra till ett fossilfritt nationellt flyg genom att elektrifiera flygindustrin och samtidigt stärka den övergripande kompetensen och kunskapsnivån.

Det treåriga projektet TakeOff är ett samarbete mellan Skellefteå Airport, Uppsala universitet, Luleå tekniska universitet, Science City Skellefteå, AirForestry, Transportföretagen Flyg, med stöd från Resilient Kompetenscentrum.

Projektet finansieras av Energimyndigheten.

ELIS - Skellefteå Science Citys utvecklingsprogram för elflyg - ett utvecklingsprogram med ambitionen att bli ett ledande nav inom forskning och utveckling av elektrifierat flyg i Sverige och utanför.

Kategorier

Skellefteå Science City är Skellefteå kommuns innovations och utvecklingsbolag. Genom att stötta modiga företag skapar vi tillväxt och ger fart till den gröna omställningen. Allt för att bygga ett hållbart och innovationsdrivet samhälle.

Erica Lång

Presskontakt Communications Manager Skellefteå Science City +46 (0)76 236 07 39 Skellefteå Science CIty
Emelia Brännström

Presskontakt Communications Manager Arctic Game, Skellefteå Science City +46 (0)73 095 98 70 Arctic Game Skellefteå Science City

We accelerate innovation

Vi är Skellefteå kommuns innovationsbolag. Genom att stötta modiga företag skapar vi tillväxt och ger fart till den gröna omställningen. Allt för att bygga ett hållbart och innovationsdrivet samhälle.

Skellefteå Science City
Laboratorgränd 9