En miljard för ingenting – varför?

Svenska elkunder överfaktureras med en miljard kronor varje år av de energibolag som inte tagit bort de dyra tillsvidareavtalen. En miljard i vinst för energibolagen men onödiga avgifter för kunderna. Andelen elkonsumenter som köper sin el via dyra tillsvidareavtal sjunker visserligen sakta, men allt för sakta. Var sjätte elkonsument sitter fortfarande med ett onödigt dyrt elavtal.

Så här funkar det: När du som kund flyttar till ny bostad och vill slå på strömmen så ringer du till din nätägare. Möjligheten att få ström direkt när nätägaren ansluter dig kommer från att du genom din nätägare blir anvisad en elhandlare. Smidigt, men riskerar i längden bli dyrt. De flesta elhandelsaktörer nyttjar att många kunder inte gör något aktivt val utan stannar kvar i det anvisade avtalet och får ett så kallat tillsvidarepris.

Kundens elkostnad består traditionellt av tre beståndsdelar; elpriset är priset för strömmen, inklusive energibolagets marginal. Elnätskostnaden är priset för att få strömmen transporterad från kraftverket där den produceras hem till vägguttaget. Den tredje delen består av skatt och moms. Men för de 700 000 kunderna med tillsvidareavtal består priset av ytterligare en komponent, en tillsvidareavgift. Denna avgift, som inte syns på fakturan, tas ut av de energibolag som tillämpar tillsvidarepris. Den syns inte på fakturan men den känns i plånboken. För en snittkund innebär avgiften en extra kostnad på 1 400 kronor helt i onödan, varje år.

1 januari 2014 tog Skellefteå Kraft bort de dyra tillsvidareavtalen och ersatte dem med ett rörligt avtal, utan bindningstid och extra avgifter. För kundernas och energibranschens förtroendes skull uppmanar vi samtliga elhandelsbolag att följa efter. Avskaffa tillsvidareavtalen.

Källa: Energimarknadsinspektionen