"Det går alldeles för långsamt"

Något färre elkonsumenter köper sin el via dyra tillsvidareavtal idag jämfört med för ett år sedan. Men var sjätte elkonsument sitter fortfarande med ett onödigt dyrt elavtal. Det visar en ny rapport från Energimarknadsinspektionen.

- Utvecklingen går alldeles för långsamt! Energibolagen måste ta sitt ansvar och sluta överfakturera svenska hushåll, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.

Oacceptabel affärsmodell
Energimarknadsinspektionen har i uppdrag att utreda vilka avtalsformer som erbjuds på elmarknaden samt vilka prisskillnader och andra skillnader som finns mellan avtalen. I dagarna lämnades en rapport om det senaste årets utveckling rörande tillsvidareavtal, även kallat anvisningsavtal, till regeringen. Rapporten visar att något fler elhandelsbolag valt att göra som Skellefteå Kraft och slopat tillsvidareavtalen.

- Vi uppmanar alla bolag som inte lämnat denna oacceptabla affärsmodell att göra det snarast. Kunderna måste kunna lita på sitt energibolag, säger Christoffer Svanberg.

Information räcker inte
Rapporten visar även att rekommendationen från Svensk Energi, om att det ska finnas information på fakturan rörande tillsvidareavtal, inte har fått avsedd effekt. 32 procent av elhandlarna har ingen text alls om anvisningsavtal på fakturan.

- Det går inte att med information minska antalet dåliga avtal. Det är elbolagen själva som måste
ta bort tillsvidareavtalen. Ytterst handlar det om att återvinna förtroendet för energibranschen, säger Christoffer Svanberg.