Arkitektritad gatuhusdröm i Gamla Skanör

De förstklassiga sandstränderna och havsbaden gör Näset till en given sommarmetropol där badgäster, lavendel och stolta stockrosor dominerar gatubilden. Men att spatsera längs Skanörs gator och pittoreska bebyggelse även under vinterhalvåret är som taget ur en saga av Astrid Lindgren. Alla ljus i de låga grändhusfönstren blandas ifrån knarret under kängorna. För att citera en av byns krögare finns det helt enkelt platser där livet går lite långsammare, där tiden räcker lite längre och där maten smakar lite godare.

Inbäddat i historiska kvarter emellan Skanörs Gästis och Gamlegård ligger detta moderna gathus byggt år 2001. Mycket omsorg har lagts för att ta tillvara det genuina i den gamla stadsbilden och utifrån gatan kan man knappast ana att huset är nybyggt. Här kombineras läckert charmen och funktionen i ett äldre stenhus med en tydlig ton av det ljusa och luftiga i en modern arkitektur. Bottenvåningen domineras av den stora yta där köket, hallen med det höga fönsterpartiet samt vardagsrummets vinklar och vackra eldstad bildar en naturlig samlingsplats.

En praktisk detalj är kontoret med separat ingång och eget badrum. Perfekt för det lilla företaget eller till tonåringen. Trappan upp leder till sovrumsavdelningen med två sovrum och ett rymligt badrum med badkar vid fönstret att njuta i under kyliga försommarkvällar. Ovanvåningen bjuder även tillgång till ett ljust allrum i anslutning till två små rum som med fördel kan användas som gästrum, kontor eller barnrum.

Trädgården nås ifrån tre utgångar från boningshuset. Att samma tanke lagts på trädgården som på byggnaden känns givet när man kliver ut i denna insynsskyddade och murinramade oas. Stenläggningar med ett flertal sittgrupper i olika väderstreck harmonierar fint med gräsytor och ett underbart lusthus med plats för många vänner. Eftersom tomten består av två fastigheter finns fina möjligheter att dela av den om man inte vill disponera hela till bostaden.

Länk till objektet

• Fastighetsförmedling

• villa
  • the business of extraordinary living