Försäljnings- och marknadsanalys Göteborg

Från att tidigare ha arbetat under varumärket Fastighetsmäklare Anne Jonson, blev vi vid årsskiftet 2010/2011 Skeppsholmen Sotheby’s Realty i Göteborg.

Vi har lång erfarenhet av Göteborg och har sedan flertalet år tillbaka en marknadsledande position i Örgryte. Glädjande nog så hittar våra gamla kunder tillbaka till oss och många nya har fått upp intresset för våra nya tjänster och unika marknadsföringslösningar.

Fram till slutet av mars 2011 fortsatte Göteborgsmarknaden som de sista månaderna av 2010, med stabila priser och med många spekulanter inbokade på visningarna. När vi kom in i april månad, började vi märka av en nedgång av inbokningarna på våra visningar. Både gällande lägenheter och hus. Sedan dess har utbudet av bostäder som är till salu i Göteborg ökat för varje vecka som gått.

Även om det är färre besökare på visningarna idag än i början av året så märker vi att de som väl kommer, oftast är ordentligt intresserade av bostaden. Räknat på det totala antalet budgivare på bostäderna är det faktiskt inte mycket som skiljer från början av året. Då det nu är ett stort antal bostäder ute på marknaden, hinner spekulanterna helt enkelt inte med att gå på alla visningar.  Kunderna är idag därför mer pålästa innan visningarna och väljer att endast besöka de bostäder som intresserar dem mest.

Vi har under våren haft flera bra försäljningar varav en var det magnifika huset på Försvarsgatan i Långedrag, där vi snabbt hittade en ny ägare. Denna tid på året är också intensivast vad gäller fritidshus längs Västkusten och vi kan idag erbjuda flera unika pärlor i både Strömstad, Fjällbacka, Smögen och Fiskebäckskil. För att inte glömma ståtliga Råö herrgård, på Onsalahalvön.

Då flera av våra säljare inte öppet vill annonsera sina bostäder på Hemnet, utan enbart erbjuda visningar för våra kunder, rekommenderar jag er som söker ny bostad i Göteborg och längs Västkusten, att ligga med i vårt spekulantregister. Hör av er till oss i Göteborg och meddela era önskemål eller gå in på Mitt Skeppsholmen på vår hemsida så återkommer vi till er.

Magnus Helin

• magnus helin
  • skeppsholmen sotheby´s i göteborg

Magnus Helin