Följ med på semester!

Vintern och våren på Skeppsviken har varit mycket aktiv och framgångsrik. Stämmorna för 2019 har just avslutats och vi kan summera ett riktigt bra år i både omsättning om 725 Mkr med god lönsamhet, i nivå med affärsplan. Detta trots det uppbyggnadsarbete som gjorts i Skeppsviken Bygg i Göteborg AB. Fastighetsverksamheten och byggverksamheten i Skövde har presterat mycket starkt.

I samband med stämmorna har vi dessutom stärkt ägargruppen i Skeppsviken Bygg i Göteborg AB med 10 st nya delägare via Holdingbolag. Det säkrar moroten och långsiktigheten hos våra nyckelpersoner. Som huvudägare är vi mycket glada över detta steg och hälsar våra nya kompanjoner varmt välkomna.

Bygget av ca 80 hyreslägenheter i Kyrkbyn på Hisingen löper väl och våra egna 38 lägenheter kan förmodligen tillträdas under november 2020. Intresset för att hyra är kolossalt! Äntligen klingar de sista sprängsalvorna av på bygget av 52 bostadsrätter på Ärlegatan i Göteborg. Tidplanen med tänkt inflytt sommaren 2021 blir allt mer trygg. I vårt radhusprojekt i Trädgårdsstaden, Skövde löper produktionen och även säljarbetet väl. Sammantaget går fastighetsverksamheten bra även 2020.

Skeppsviken Bygg i Skövde AB har som tidigare sagts en rekordorderstock att beta av. Det är rejäla projekt åt namnkunniga kunder, som alla hanteras med stort engagemang. Vi har tex fått många och stora ovationer för det nya bostadsområde i Lidköping, Stenportsgatan om 120 lgh som vi nu lämnar över till vår kund KAB Fastigheter. Tack för gott jobb alla inblandade. Lagom till semestern kan vi konstatera att orderingången fortsatt ser positiv ut under hösten.

Skeppsviken Bygg i Göteborg AB har lyckats väl i sitt organisationsbygge och fyller också på i orderböckerna successivt. Världsunikt visualiseringslabb och dome åt Universeum, hyresbostäder åt Balder och varsam renovering/modernisering av anrika och Q-märkta Wijks villa är ett axplock av de spänannde och prestigefyllda projekt som ligger i pipeline och mer är på ingång. Bedömningen idag är att affärsplanerna upprättade sommaren 2019 avseende 2020 -21 är mycket nära att infrias i volym och lönsamhet.

Allt har sin begränsade tid, även vissa extremt uppskattade nyckelmedarbetare. Vår rutinerade ekonomichef sedan 2011, Jan- Allan Klang, bestämde sig sent i höstas för att gå i pension våren 2021. Efter ett gott samarbete med rekryterarna på Signium kan vi nu offentliggöra att vi hittat en ersättare i Johan Björklund. Johan är förstås yngre än sin föregångare, men auktoriserad revisor med erfarenheter från alla möjliga både större och mindre verksamheter, även bygg och fastighet. Johan kommer från motsvarande tjänst på WH-bygg i Göteborg. Redan i oktober ansluter Johan som kommer att verka från kontoret i Göteborg. Vi passar på att hälsa Johan varmt välkommen och återkommer med mer information kring detta skifte i höst.

Det är numera omöjligt att skriva utan att nämna den underliga våren. Viruset har inte drabbat oss så hårt, hittills. Säkerhetsåtgärder har vidtagits och verksamheten har löpt väl. Hur den nya framtiden och konjunkturen ser ut vet vi inte mer om än någon annan. Men bolagen grundades i fastighetskrisen 1992 och hanterade finanskrisen 2008 väl, så vi står beredda.

Tack alla medarbetare, kunder och övriga partners för en bra första halvlek 2020. Nu tar vi lite ledigt innan vi kör igång igen.

Ha en härlig ledighet!

Martin & Eric Larsson