Idén med just Stafettvasan fick Charlotte redan våren 2022 när hon fick chansen att ta fram sin egna längdkollektion.

Charlotte Kalla debuterar i Vasaloppssammanhang tillsammans med SkiStars ambassadörer

Kärnan i fjällturismbolaget SkiStars verksamhet är skidåkning och ett av hållbarhetsmålen är att få människor i rörelse. Nu kommer SkiStars ambassadörer, med Sveriges främsta kvinnliga olympier genom alla tider; Charlotte Kalla, i spetsen att delta i Stafettvasan under Vasaloppets vintervecka. Med i laget är också före detta störtloppsåkaren Hans Olsson, före detta alpinskidåkaren Maria Pietilä Holmner och aktiva idrottsprofilerna puckelåkaren Walter Wallberg samt freeskiåkaren Jesper Tjäder. Om exakt en månad fredag 1 mars kl.07:00 startar Team SkiStar Charlotte Kalla i Stafettvasan.

Syftet med SkiStars deltagande är att inspirera till en aktiv livsstil och sprida skidglädje, särskilt i dessa tider då unga blir mer och mer stillasittande och psykisk ohälsa blir alltmer vanligt. Idén med just Stafettvasan fick Charlotte redan våren 2022 när hon fick chansen att ta fram sin egna längdkollektion med varumärket EQPE. Drömmen om att genomföra en stafett i Vasaloppsarenan tillsammans med SkiStars ambassadörer växte och inspirerade henne i arbetet med kollektionen.

För första gången någonsin kommer SkiStars ambassadör, Charlotte Kalla, att delta i ett av alla Vasaloppets lopp. Just stafetten väcker känslor och är ett lopp som ligger henne varmt om hjärtat. Att inspirera till skidglädje, gemenskap och att ha kul tillsammans, både på vägen till och under aktiviteten, är något jag brinner för, säger Charlotte Kalla. Genom att delta i detta lopp, tillsammans med de andra ambassadörerna, hoppas jag kunna inspirera andra att komma igång med sin träning och kanske till och med planera en fjällresa där både utförsåkning och längdåkning ingår.

Ambassadörernas uppladdning inför loppet är av stor variation. Charlotte spenderade julen i Vemdalen och tränade i SkiStars Cross-Country Arena i Björnrike. Hans och Maria som bor i Åre är flitiga besökare i SkiStars Cross-Country Arena där. Walter som till vardags bor i Åre åkte även han i SkiStars längdarena under nyår och peppar genom att ta karriärens första världscupseger i singelpuckel i Kanada. Freeskiåkaren Jesper har en OS-medalj och över 10 medaljer i X-Games genom åren. För Jesper är längdåkning något helt nytt. Jesper laddar med att delta i X-Games 2024 och tog en hedrande bronsmedalj under den gångna helgen. Han är också världsrekordhållare sedan 2023 med världens längsta ”rail” på skidor.

- Aktivering och rekreation är ett av våra viktiga hållbarhetsområden. Det här är ett nytänkande initiativ tillsammans med våra ambassadörer som vi hoppas ska bidra till att nå vårt mål om en bättre folkhälsa och öka antalet aktivitetsdagar, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar.

Vasaloppet lockar många till aktivitet genom alla sina olika lopp. Under januari och februari tränar många av SkiStars gäster för att delta i något av loppen. I Stafettvasan deltar fem åkare som delar på 90 kilometers skidåkning. Räkna med folkfest och glädje när mer än tusen lag – föreningar, företag, familjer och kompisgäng – delar på den klassiska sträckan från Sälen till Mora. SkiStars ambassadörer möts upp vid målet i Mora och jublar tillsammans när de tar emot de välförtjänta medaljerna. De fem delsträckorna är 24 km, 24 km, 14 km, 9 km och 19 km. Fredagen den 1 mars kl.07:00 står SkiStars ambassadörslag med Charlotte i spetsen på startlinjen i Berga by.

För att ta del av Charlottes hemmaträningsvideos samt få mer information om SkiStars engagemang i Stafettvasan och hur man följer "Team SkiStar Charlotte Kalla" under loppet, läs mer här >

Träffa Charlotte och ambassadörerna i Lindvallen Sälen:

Dagen innan Stafettvasan, torsdag den 29 februari kl.15-17, finns möjlighet att träffa, intervjua och fotografera/filma ambassadörerna i sitt rätta element i SkiStar Cross-Country Arena i Lindvallen. Anmäl ditt intresse på mail press@skistar.com

Kontakt för intervjuer och information:

Linda Morell PR Chef SkiStar

Mail: linda.morell@skistar.com - Tele: 076 - 11 860 02