Alla på snö är ett initiativ som syftar till att uppmuntra till mer fysisk aktivitet bland barn genom att låta dem upptäcka glädjen med olika snöaktiviteter.

SkiStar stärker barns aktiva livsstil genom att stödja Alla på snö

För att motverka det ökande stillasittandet bland barn och unga, har fjällturismbolaget SkiStar tagit ett steg framåt, för att inspirera till en mer aktiv livsstil, genom att stödja Svenska Skidförbundets satsning Alla på snö.

Alla på snö är ett initiativ skapat för att uppmuntra till mer fysisk aktivitet bland barn genom att låta dem upptäcka glädjen med olika snöaktiviteter. En del av SkiStars stöd till Alla på snö är att ge samtliga barn och ungdomsledare kostnadsfria SkiPass och låneutrustning under Alla på snö-dagarna.

– Vårt mål är att få fler barn att upptäcka glädjen med snö, stötta dem och ge dem förutsättningar för att skapa ett livslångt intresse för en aktiv livsstil, säger Fanny Sjödin Hållbarhetschef på SkiStar och fortsätter: Vi hoppas genom detta stöd ge elever som vanligtvis inte får möjlighet att åka skidor en chans att upptäcka glädjen med snö och skidåkning och att de som redan åker skidor får möjlighet att uppleva Hammarbybacken, i hjärtat av Stockholm, avslutar Fanny.

Redan den 30 januari genomfördes en Alla på snö-dag i Tandådalen, Sälen, där 70 fjärdeklassare från Lillmo- respektive Malungsfors skola, Malung–Sälens kommun, fick en dag på skidor.

Vecka 7 är det dags för fjärdeklassare i Stockholms stads kommunala grundskolor att komma till Hammarbybacken, för att uppleva en Alla på snö-dag. SkiStar håller liftar och skidbackar öppna för skidåkning och Alla på snö-ledare, tillsammans med elever från Stockholms gymnasieskolor, finns på plats för att leda barnen genom dagen, och göra den minnesvärd.

– Vi vill rikta ett stort tack till vår partner SkiStar för stödet med kostnadsfria SkiPass och utlåning av skidutrustning. Det betyder jättemycket för vår ekonomi och gör att vi istället kan satsa på att aktivera ännu fler barn och ungdomar, säger Katarina Fahlén, ansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Ta del av SkiStar:s hållbarhetsarbete inom aktivering och rekreation, där några av målen är att få fler att ta del av deras aktiviteter, som bidrar till en bättre folkhälsa.

Bilder från 30 januari 2024 i Tandådalen, Sälen, finns relaterade till pressreleasen.

Önskas besöka Alla på snö i Hammarbybacken under vecka 7 vänligen kontakta press@skistar.com.

För mer information om Alla på snö, kontakta:

Svenska Skidförbundet
Katarina Fahlén, ansvarig Alla på snö