SkiStar Åre: Invigning av Åre museum & premiär för nya vandringsleden Trollstigen

Nu öppnar spännande vandringsleden Trollstigen där barnfamiljerna kan stöta på både vättar och Näcken. Det blir också invigning av nya Åre museum i Bergbanans bergstation. Detta firas den 6 juli med öppet hus, fika, fria åk i Bergbanan och guidad tur av Trollstigen.

Den över 100 år gamla Bergbanan tar gästerna upp till nya Åre museum i den gamla väntsalen på Bergbanans bergstation. Här skildras Åres utveckling från bondby till turistmetropol genom olika nedslag i tiden. Utställningen varvas av Nils Thomassons vackra bilder med information, unika föremål, filmfrekvenser och annat spännande material.

Trollstigen är en lättgången och naturskön vandringsled som lämpar sig väl för barnfamiljer. Med utgångspunkt i lokala sagor och sägner kring vättar, troll, jättar och annat oknytt har Trollstigen utvecklats till en upplevelsestig för alla sinnen. Utmed stigen finns underliga figurer att upptäcka och på vissa ställen kan man till och med höra Näcken spela.

Lördag den 6 juli blir det öppet hus och invigning av Åre museum och Trollstigen klockan 14:00. Klockan 15:30 startar en guidad tur av Trollstigen med samling vid museet. Fjällgården bjuder på fika och Bergbanan är gratis under dagen.

Åre Museum (fri entré) är sedan öppet dagligen från 7 juli till 25 augusti, 10:00-16:00.

Bakom satsningen står Åre By & Turistförening samt Åre Destination.

För ytterligare information:
Arne Hafstad, Åre By & Turistförening, telefon: 070-326 63 16

Kort om Åre:
Åre är en modern skidort med lång historia och med sin internationella atmosfär är Åre Skandinaviens alpina huvudstad. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes restid finns två internationella flygplatser. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning med 46 liftar och 102 nedfarter, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser samt shopping och ett nöjesutbud som man inte alltid kan förvänta sig att hitta i en by. Skidområdet sträcker sig från barnvänliga Åre Björnen i öst, genom utmanande högzon och off pist i centrala Åre, till carvingentusiasternas paradis med Tegefjäll och Duved i väst.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.