Ökat intresse för fjällträning driver tillväxt för flera av SkiStars sommarevenemang och nu lanseras fler

Vi lever i en tid då intresset för fjällträning och löpning aldrig har varit större, och SkiStar tillsammans med samarbetspartners leder denna trend. Flera av SkiStars löp- och träningsevenemang som går av stapeln i Sälen i sommar upplever en kraftig tillväxt redan nu vilket gett effekt på boendebokningen. Faktorer som påverkar är ökat intresse för träning och hälsa på TikTok, att fjällen är en plats där man kan kombinera hälsa och träning med avkoppling samt att en resa till fjällen ger möjlighet att ta med familj eller vänner.

Fjällmaraton Sälen som genomförs tillsammans med orienteringsklubben Skogsmårdarna i Malung slår det gamla rekordet redan nu och ökar med 75 procent jämfört med föregående år. Träningseventet iChallenge Sälen med träningsprofilerna Karl Dyall och Peter Blaha ser en ökning med 163 procent och lockar allt fler deltagare. Tjejmilen Sälen som är ett samarbete med Marathongruppen, slog rekord förra året och fortsätter att växa med 5 procent.

- Vi är otroligt glada och stolta över att se det ökade intresset för fjällträning och löpning, säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar. Det ger oss ett kvitto på att vi är på rätt spår i vår strävan efter att erbjuda mer aktivitetsdagar för fler och att kombinera träning med avkoppling på våra lodger och hotell som alltid är utgångspunkten för våra evenemang.

I januari rapporterades det om en TikTok-trend, där många stora influencers springer mycket - och långt - och inspirerar hundratusentals följare. Unga berättar om inspiration som väcker nyfikenhet i sina sociala flöden. Fjällmiljön är lättillgänglig och erbjuder möjligheter för alla oavsett träningsnivå att hitta sin träning och samtidigt njuta av fjällen. Efter träningen finns det möjlighet till avkoppling på spa, relax, bad, bastuvärld och andra aktiviteter.

- Det stora intresset som vi ser redan nu har påverkat vår logibokning i Sälen som ökar med 15 procent jämfört med föregående sommar. Vi har nu ingått fler samarbeten och lanserat ytterligare attraktiva evenemang för olika målgrupper där träning, hälsa och avkoppling går hand i hand. Vi hoppas få fortsätta att bidra till denna positiva utveckling så att vi medverkar till att främja en mer aktiv och hållbar livsstil samt ett ökat välbefinnande för så många som möjligt, avslutar Stefan Sjöstrand.

Statistiken i pressmeddelandet är rapporterad från respektive aktör. Ökning i logibokningen för Sälen är mätt i antalet bokade objektsnätter genom SkiStars logiförmedling.

Evenemangskalender sommaren 2024:

JÄRV Äventyr Hammarbybacken 11 maj - 12 maj. Mer info här

NYHET! iChallenge Hammarbybacken 25 maj: en dag fylld med action, träning och gemenskap med flera träningsprofiler. Förträna här och häng med till fjällen. Mer info här

Tjejmilen Sälen 13-16 juni. Mer info här

NYHET!
Ungdomscamp i Hammarbybacken för barn mellan 8-12 år. Campet pågår kl. 09:00-15:30 och lunch, mellanmål och all nödvändig utrustning för skidåkning och övriga aktiviteter ingår. 13-14 juni, 17-18 juni samt 12-13 augusti. Mer info här

Terrängcykelfestival i Trysil 20-23 juni. Mer info här

Terrängcykelcamp i Trysil 23-28 juni. Ålder: 10-17 år. Mer info här

NYHET! 262 Scandinavian Mountains Gravel Route - ett grusvägsäventyr för gravelcyklister och en upplevelsehelg i exotisk miljö mellan Sälen och Trysil 27-30 juni. Mer info här

JÄRV Äventyr Sälen 28-30 juni. Mer info här

3+3 orienteringstävling i Sälen 28-30 juni. Mer info här

Aim Challenge Sälen 1-4 augusti. Mer info här