I Sälen pågår skidsäsongen nästan året om. Nu avslutas vintersäsongen för att snart öppna för sommaren 2024. FOTO: Magnus Noppa SLAO

SkiStar Sälen stänger nu vintersäsongen och välkomnar en aktivitetsfylld sommarsäsong

Efter en exceptionell vintersäsong med över 170 dagar av skidåkning, meddelar SkiStar Sälen att vintersäsongen avslutas denna söndag. Tack vare många snöfall, förbättrad skidupplevelse med ny expresslift har säsongen 2023/24 varit en av de mest minnesvärda, med en tidig start redan under höstlovet. Nu flyttas fokus från vinter till sommar, smygstart blir på nationaldagen 6 juni för att sedan från 20 juni öppna hela aktivitetsutbudet där skidåkning är en av flera aktiviteter.

- Det har varit en fantastisk säsong, och vi är tacksamma för att så många valde att tillbringa sin skidsemester hos oss. Över 45 000 elever har deltagit i vår skidskola, vilket tydligt visar på det stora intresset för en aktiv semester, kommenterar Tomas Berg, destinationschef för SkiStar Sälen. I december öppnade den nya expressliften i södra Lindvallen och den har gett effekt. Dels har gästflödena i Lindvallen jämnats ut vilket förbättrar skiddagen för våra gäster och sen har många upptäckt skidbackarna i södra Lindvallen och på så vis fått en ännu bättre skidupplevelse. Jag är oerhört stolt över alla medarbetare och samarbetspartners som gjort sitt yttersta för våra gäster i vinter.

Nu blickar SkiStar Sälen framåt mot en spännande sommarsäsong. På självaste nationaldagen, torsdagen den 6 juni, inleds sommarsäsongen med öppningen av trailleder för cykling samt klätterparken med ziplines, och lagom till midsommar, den 20 juni, utökas utbudet med förra årets populära nyheter sommarskidåkning på artificiellt gräs som liknar snö och skidskola tillsammans med modern form av rodel sk mountain coaster, tubåkning och ledarledda aktiviteter för barn och unga. Familjeanläggningen Experium har som vanligt öppet äventyrsbad, inomussurf, SPA och relaxavdelning samt bowling och arkadspel.

- Vi ser nu framemot sommarsäsongen som tog fart på allvar förra sommaren då vi lanserade ett flertal helt nya aktiviteter som gjorde det möjligt för oss att paketera in de flesta i ett aktivitetspass. Tanken är att det ska vara både enkelt och prisvärt för våra gäster att uppleva hela vårt aktivitetsutbud. Redan den 22 mars kunde vi se ett ökat intresse för sommarsäsongen som då visade en ökning med 15 procent för vår logibokning jämfört med föregående sommar, avslutar Tomas Berg.

Även SkiStars skidanläggningar i Vemdalen och Trysil avslutar säsongen söndag 21 april. Åre och Hemsedal har öppet till 1 maj.

SkiStar Sälen fakta vintersäsongen 23/24:

SkiStar Sälen smygöppnade skidsäsongen mitt under höstlovet den 2 november och stänger 21 april

Totalt antal elever i skidskoleverksamheten: 45 450 (näst bästa säsongen någonsin)

Totalt ackumulerat snöfall: Lindvallen: 343 cm (föregående vinter 241 cm). Statistik från SkiStars lift, pist och väder funktion.

Nya 6-stolsliften Söderåsen Express öppnade i december och har transporterat över 600 000 gäster

SkiStar Sälens aktivitetsutbud sommaren 2024:

- Stolsliften Gustav Express håller öppet från 20 juni

- Stolsliften Experium Express håller öppet från 8 juli

- Stigcykling, familjevänlig downhill, pumptrack och cross country. Översikt cykling i Sälen >

- Vandringsleder för den lilla och stora utflykten.

- Klätterpark med totalt 79 hinder, nio olika banor i varierande svårighetsgrad och 11 ziplines.

- Sommarskidåkning (SummerSki) med tillhörande lift Ugglan och skidskola för barn. ca 7000 kvm stor åkbar yta i form av artificiellt gräs som efterliknar känslan av att åka på snö. I området hittar du även en Railpark by Jesper Tjäder som innehåller ett gäng lekfulla element såsom rails och boxar.

- Mountain Coaster: en ny modern rodel på räls som är ca 860 meter lång.

- Mountain Tube: fem olika banor som är ca 70 meter långa. Rullband används för transport upp.

- Äventyrsgolf, discgolf och vanlig 18-hålsbana med en fantastisk utsikt över Sälenfjällen.

- Experiums äventyrsbad med vattenrutschbanor, vågor, utomhusbad, bubbelpooler, inomhussurfing.

- Experiums bastuvärld och SPA med behandlingsmeny. På Experium finns även ett gym, bowling och arkadspel.

- Trollskogen i Hundfjället: precis som på vintern så sjunger och spelar trollen även på sommaren.

- Övriga aktiviteter: Utomhusgym, padelbanor, kanot- och forspaddling samt älgsafari.

Ledarledda aktiviteter för barn och unga:

- Fjälläventyr med Valle, 4-9 år. Genom lekar, samarbete och Valles lustfyllda utmaningar lär sig barnen om fjällens djur, växter, hur vi tar hand om oss själva och vår natur.

- Cykelkurser, från 8 år; Bike Kids Camp, grundlektion i downhill-och trail, privat cykelguide och social Ride.

Pris aktivitetspass: Sälenpasset 3 dagar - information om priser finns här

- Barn 0-6 år: 355 kr (från 16 maj 395 kr)

- Ungdom 7-17 år (senior): 535 kr (från 16 maj 595 kr)

- Vuxen från 18 år: 895 kr (från 16 maj 995 kr)