Skiab Invest AB förvärvar tre fastigheter och en byggrätt i Skalspasset, Vemdalen av Skalspasset Fastigheter AB: SkiStar tar över driften av samtliga fastigheter

Det gemensamägda bolaget mellan SkiStar AB och Peab, Skiab Invest AB, satsar nu på att vidareutveckla boendekoncept och förvärvar tre fastigheter och en byggrätt i Vemdalsskalet. I likhet med övriga lodger och hotell som Skiab äger kommer SkiStar att sköta uthyrningen av samtliga fastigheter. Med affären kommer därmed Skiab äga sju förstklassiga aktivitetshotell och lodger i Trysil, Hemsedal, Sälen och Vemdalen, där SkiStar sköter driften.

- Som ett led i Skiabs arbete att utveckla moderna, högkvalitativa och hållbara kommersiella fastigheter och bostäder, är lägenheter med bästa ski-in-ski-out läge en central del. Därför känns det mycket bra att vi nu lyckats förvärva strategiskt viktiga fastigheter och byggrätter på bästa läge med mycket stor potential i Vemdalsskalet, säger Matilda Öberg, vd på SkiAB Invest AB.

Förvärvet omfattar restaurang Passet, Ski Lodge Skalspasset (27 lägenheter) och Bergsgården (17 lägenheter), samt en byggrätt. Totalt uppgår den uthyrningsbara ytan till cirka 4 000 kvm och den angränsade byggrätten omfattar ca 7 000 BTA. Tillträde sker den 1 juli.

- Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är det viktigt för oss att kunna erbjuda förstklassigt boende med bästa läge för en bekymmersfri vistelse med närhet till pister, service och bekvämligheter. När vi nu kan driva Ski Lodge Skalspasset i egen regi ser jag stora möjligheter att kunna ge våra gäster ännu bättre helhetslösningar och komfort i Vemdalen, som är en viktig del av den minnesvärda fjällupplevelsen, säger Lars-Göran Dahl, fastighetsutvecklingsdirektör på SkiStar AB.

- Vi på Skalspasset Fastigheter har varit drivande i Vemdalsskalets utveckling i nästan 20 år. Affären med Skiab och SkiStar ser vi som ett positivt och naturligt steg för områdets fortsatta utveckling, säger Gunnar Forss, delägare i Skalspasset Fastigheter.

För mer information och frågor från media, kontakta gärna:
      Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, e-post: petra.hallebrant@skistar.com eller telefon: +46 729 637 332.

Tidigare nyheter om Skiab Invest AB

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.